STYRTET: Flere og flere legger ned blomster ved Svelgensund bru nær ulykkesstedet på Turøy.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
STYRTET: Flere og flere legger ned blomster ved Svelgensund bru nær ulykkesstedet på Turøy. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Etterlatte får besøke ulykkesstedet i dag

Flagger på halv stang i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Pårørende og etterlatte får søndag mulighet til å se stedet der helikopteret styrtet ved Turøy vest for Bergen fredag.

Seks av de omkomne i ulykken var bosatt i Bergen. Lørdag og søndag flagger kommunen på halv stang. Også flere andre steder henger flagget på halv stang.

Lørdag ble det kjent at det ble gjennomført tre flygninger med Super Puma-helikoptre, bare ett døgn etter den tragiske ulykken med en lignende maskin. To av helikoptrene ble sendt fra Bergen lufthavn Flesland til henholdsvis Oseberg og Statfjord.

- Begge flygninger er i sammenheng med søk og redning, og er derfor unntatt forbudet fra Luftfartstilsynet. Alle plattformer skal ha helikopter i beredskap. Det er derfor vi har fløyet disse helikoptrene ut i Nordsjøen. De skal settes på plattformen, sier pressetalsmann Claus Sonberg i CHC Helikopter Service til NRK.

I tillegg gjennomførte Bristow en flygning fra Ekofisk til sykehus i Aberdeen.

Luftfartstilsynet innførte fredag flyforbud for alle helikoptre av denne typen, det samme gjorde produsenten Airbus Helicopters. Dette gjelder imidlertid ikke for søk, redning og livreddende oppdrag.

Avbrøt tur tre dager før Ulykkeshelikopteret avbrøt en tur til Oseberg-feltet tre dager før det styrtet. Det returnerte så sent som tirsdag denne uken, skriver VG.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Piloten fikk en indikasjonslampe, altså en varsellampe, og returnerte da til Flesland, slik han skulle. Der ble helikopteret sjekket i henhold til prosedyren, og det ble skiftet en komponent, sier Sonberg.

Helikopteret sto på bakken resten av dagen. Onsdag fløy det to korte rundturer.

- Onsdag ble det kjørt en testtur, men da fikk man det samme feilvarselet, og det ble skiftet enda en komponent. På neste testtur gikk alt som det skulle. På torsdag ble det gjennomført seks kommersielle flights uten problemer, sier pressetalsmannen.

Dermed skjedde ulykken på den sjuende turen etter onsdagens reparasjon.

Helikoptertypen har ifølge hovedverneombud Hans Fjære Øvrum på Gullfaks A lenge vært et veldig upopulært helikopter blant ansatte i Nordsjøen, melder NRK.

Statsministeren antar at svarene på undersøkelsene av helikopterstyrten vil være med på å videreutvikle regelverk og eventuelt stille strengere krav for å unngå ulykker i fremtiden.

Sammen med kronprinsparet besøkte Solberg lørdag pårørendesenteret i Bergen.

Kan ta lang tid Helikopterets ferdskriver og taleregistrator ble lørdag sendt til England for analyse.

- Vi håper selvfølgelig det er mye og gode data som kan gi oss svar. Normalt tar det noen dager, for den må tørkes først, sier pressekontakt William Bertheussen i Havarikommisjonen til NTB.

Han sier det er vanskelig å si når kommisjonens foreløpige rapport er klar.

- Med en så stor og alvorlig ulykke som dette var, vil det kreve god tid.

30-40 politifolk og mannskaper fra Havarikommisjonen samler vrakdeler og sikrer spor. Helikoptervraket ble heist opp fra seks-sju meters dyp lørdag.

Elleve av de omkomne i ulykken var nordmenn, og oljearbeiderne var ansatt i seks ulike selskaper. Identifiseringsarbeidet vil ta inntil fem dager, ifølge politiet.

Tolv menn og en kvinne i alderen 32 til 60 år omkom i ulykken.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram