Krigen i Ukraina

Etterlyser akutthjelp ved russer-grensa

Kirkenes havn sliter etter boikotten av Russland. Da statsministeren og fiskeriministeren kom til Sør-Varanger, hadde de ikke tid til å møte oss, sier havnesjefen.

IKKE TID: - Jonas Gahr Støre hadde ikke tid til å møte oss, sier havnesjef Terje Jørgensen i Kirkenes. Bildet er fra statsministerens siste besøk i Kirkenes den niende mai år. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
IKKE TID: - Jonas Gahr Støre hadde ikke tid til å møte oss, sier havnesjef Terje Jørgensen i Kirkenes. Bildet er fra statsministerens siste besøk i Kirkenes den niende mai år. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Publisert

- Det er klart vi er skuffet, og forundret. Det virker ikke som regjeringen forstår hvor alvorlig problemene er, sier havnesjef Terje Jørgensen til Dagbladet.

Først fikk Kirkenes havn beskjed om at statsminister Jonas Gahr Støe hadde satt av 15 minutter til dem, i forkant av et kveldsmøte.

- Noen dager før, ble møtet bare strøket fra programmet. Han hadde likevel ikke tid. Deretter forsøkte vi å få til et møte med Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran, som skulle til Kirkenes, forteller Jørgensen.

«Katastrofe»

- Men Skjæran hadde heller ikke tid. Vi ble da lovet et Teams-møte med ham. Isteden var det statssekretær Kristine Hansen som dukket opp. Det virket ikke som hun forsto våre problemer. Hun henviste oss til Kystverket, sier havnesjef Jørgensen.

Hjørnesteinsbedriftene i Kirkenes lever med usikkerhet og utsikter til store økonomiske utfordringer, dersom russiske fiskefartøyer utestenges fra norske havner.

Samtidig sliter grensebyen med fraflytting.

Kenneth Stålsett, daglig leder i Sør-Varanger Utvikling, har tidligere i Dagbladet beskrevet situasjonen som en katastrofe for lokalsamfunnet.

Stålsett frykter at den intellektuelle kapital – de som er godt utdannet, de som har spesialkompetanse og de som har ettertraktede fagutdanninger kommer til å reise fra Kirkenes.

Paradoks

Den rødgrønne regjeringen har iverksatt tiltak og ordninger, som skal hjelpe Sør-Varanger kommune og Øst-Finnmark.

- Ingen av regjeringens støtteordninger til Øst-Finnmark er tilgjengelig for oss, sier Jørgensen.

Frykten i Sør-Varanger er at de russiske fiskebåtene nå blir utestengt fra norske havner. Videre er frykten at konsekvensen vil være at sentrale hjørnesteinsbedrifter og et stort antall små og mellomstore bedrifter vil miste en stor del av omsetningen.

AMBISJONER: Kirkenes havn har store ambisjoner. Bildet er fra i fjor høst, før krigen i Ukraina, da det norske kystvaktskipet «KV Nordkapp» og det russiske kystvaktskipet «Poljarnaja Zvezda» (t.h.) lå side om side i havna i Kirkenes. Foto: Gunnar Sætra / Sør-Varanger Avis / NTB
AMBISJONER: Kirkenes havn har store ambisjoner. Bildet er fra i fjor høst, før krigen i Ukraina, da det norske kystvaktskipet «KV Nordkapp» og det russiske kystvaktskipet «Poljarnaja Zvezda» (t.h.) lå side om side i havna i Kirkenes. Foto: Gunnar Sætra / Sør-Varanger Avis / NTB Vis mer

Vil satse

- Det haster å finne alternative markeder for næringslivet i Sør-Varanger. Kirkenes havn vil ha en sentral rolle i dette arbeidet. I desember 2021, to måneder før krigen brøt ut, vedtok vi en ambisiøs satsing innenfor flere nye bransjer. Med «Kirkenes – where Lappland meets the Arctic Ocean» som arbeidstittel, forsøker vi å etablere Kirkenes som en cruisehavn, sier havnesjefen.

- «Kirkenes – the arctic port of Finland» er en annen lovende satsing hvor vi setter oss mål om å bli en viktig havn for godstrafikk til og fra Finland. Etter at spenningen i Østersjøen har økt og Finland trolig blir med i NATO er realismen i dette tiltaket styrket.

STORE PLANER: - Får vi hjelp av myndighetene kan vi skape arbeidsplasser og aktivitet, sier havnesjef Terje Jørgensen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
STORE PLANER: - Får vi hjelp av myndighetene kan vi skape arbeidsplasser og aktivitet, sier havnesjef Terje Jørgensen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

Jørgensen viser også til at det er en dialog med norske, finske, kinesiske og andre aktører for å få etablert aktivitet fra Asia gjennom Nordøstpassasjen.

Skuffet

- Fremtiden vår er svært usikker, inntektene er redusert. Vi trenger hjelp fra staten til å få prosjektert tiltak som skal til for å komme i gang med de nye aktivitetene, sier havnesjefen.

Kirkenes Havn møtte Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, da de var på besøk på Storskog – grenseovergangen til Russland.

- Men regjeringens medlemmer får vi altså ikke tilgang til med vårt viktige budskap. Det er skuffende at dagens regjering ikke tar utfordringene i Kirkenes på stort nok alvor, til å sette av tid til å høre hva som skal til for at Kirkenes havn kan åpne helt nye næringer i Sør-Varanger sier havnesjef Terje Jørgensen.

«Mye å gjøre»

Politisk rådgiver Emma Svarva Giskås ved Statsministerens kontor, forklarer at Jonas Gahr Støre hadde mye å gjøre.

- Statsministeren hadde et tett program da han var i Kirkenes, og det ble dessverre ikke tid til å møte Kirkenes havn.

- Men statsministeren er godt kjent med denne problemstillingen og de andre utfordringene Kirkenes-samfunnet står overfor, gjennom dialog med både ordfører og næringsliv, sier Emma Svarva Giskås.

Fiskeriminister Skjæran sier han forstår veldig godt at det er krevende tider i Kirkenes og Øst-Finnmark.

IKKE TID: - Fiskeriminister Bjørnar Skjæran hadde heller ikke tid til oss, sier havnesjef Terje Jørgensen. Foto: Terje Pedersen / NTB
IKKE TID: - Fiskeriminister Bjørnar Skjæran hadde heller ikke tid til oss, sier havnesjef Terje Jørgensen. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer

- Regjeringen har styrket de distriktsrettede virkemidlene. Hos Kystverket har vi også styrket tilskuddsordningen til investeringer i effektive og miljøvennlige havner som man kan vurdere om man har nytte av, sier Skjæran.

- Vi prøver så godt det lar seg gjøre å være tilgjengelige når det er tøffe tak. Både jeg, næringsministeren og finansministeren har vært i Kirkenes nå i våres.

- Vi har møtt både kommune, næringsaktører og næringsorganisasjoner. Vi lytter til folk i Øst-Finnmark og er opptatt av å bidra til å finne gode løsninger for regionen, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer