TRANSPORTSELSKAP: Bildeletjenesten Uber må anses som et transportselskap, konkluderte EU-domstolen med onsdag. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
TRANSPORTSELSKAP: Bildeletjenesten Uber må anses som et transportselskap, konkluderte EU-domstolen med onsdag. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

EU-domstolen konkluderer med at Uber må anses som et transportselskap

- Millioner av europeere er fortsatt forhindret fra å benytte seg av tjenestene våre.

(Dagbladet): EU-domstolen har konkludert med at Uber må anses som et transportselskap og ikke en digital tjeneste. Selskapet kan dermed ikke påberope seg frihetene som gjelder for digitale tjenester i EU.

Tvert imot står medlemslandene fritt til å regulere Uber på akkurat samme måte som andre transportselskaper. Det er opp til medlemslandene selv å avgjøre nøyaktig hvordan slike transportselskaper skal reguleres. ​

Domstolen konkluderer med at Uber-appen en integrert del av en helhetlig transporttjeneste. Dermed er ikke Uber å anse som en digital tjeneste, men som en tjeneste på transportområdet.

Konsekvensen er at reglene i EUs direktiv om elektronisk handel ikke er relevante for Uber. Det er opp til medlemslandene å avgjøre hvordan Uber skal reguleres som transportselskap.

- Enormt nederlag

Avgjørelsen har vært etterlengtet, og forventes å få store implikasjoner for hvordan Uber blir regulert over hele Europa.

CNN beskriver avgjørelsen som et enormt nederlag for Uber, som har argumentert for at de ikke skulle reguleres på samme måte som et taxi-selskap.

- En enkelt avgjørelse vil ikke føre til forandringer i de fleste EU-land der vi alle opererer under landenes transportlovgivning. Men millioner av europeere er fortsatt forhindret fra å benytte seg av tjenestene våre, sa selskapet i en uttalelse før saken skulle behandles i EU-domstolen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avgjørelsen onsdag kommer litt over to måneder etter at den omstridte taxiformidlingstjenesten la ned sin hovedvirksomhet - Uber Pop - i Norge. Uber godtok den gang også et forelegg på fem millioner kroner for brudd på yrkestransportloven.

Usikker framtid i Norge

Det er likevel uklart hva avgjørelsen i EU-domstolen vil bety for selskapets framtid i Norge. Forrige uke varslet regjeringen at de har startet jobben med å endre yrkestransportloven, noe som av flere ble tolket som et første steg på veien for å få Uber tilbake i Norge.

Samferdselsdepartementet skriver i en epost til Dagbladet at de kun kjenner til den avsagte dommen gjennom pressen og at de derfor ikke kan vurdere dommen fullstendig på nåværende tidspunkt.

- Samferdselsdepartementet konstater likevel at domstolen har fastslått at Ubers virksomhet er å regne som en transportvirksomhet som er en viktig avklaring. Det innebærer at nasjonalstatene har større handlingsrom til å kunne regulere slik virksomhet enn tilfellet ville vært om virksomheten ble bedømt som generelle tjenester eller underlagt e-handelsdirektivet, skriver Henrik Jonassen, rådgiver i Samferdselsdepartementet.

Departementet skriver videre at dommen eksempelvis betyr at løyveordninger som gjelder for lignende transporttjenester også kan gjøres gjeldende for Ubers virksomhet.

- Avklaringen på dette spørsmålet er et godt grunnlag for pågående arbeid med modernisering av drosjeregelverket i Norge, skriver Jonassen og legger til:

Uten å kjenne dommen i sin helhet, er det vanskelig å vurdere om dommen også vil få betydning for det viktige spørsmålet om sosiale rettigheter for sjåførene i Uber-systemet, det vil si om de skal regnes som arbeidstagere eller ikke.

- Sjumilssteg

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sa forrige mandag at han ønsker å beholde kravet om at drosjesjåfører må ha løyve, men vil fjerne kravet om at løyvehaverne må være tilknyttet en sentral, og den såkalte behovsprøvingen - som betyr at fylkeskommunene bestemmer antallet drosjeløyver.

- Dette er et sjumilssteg i riktig retning. Vi har hatt et drosjeregelverk som ikke har vært godt - ikke for forbrukerne, og heller ikke for drosjeeierne eller nye aktører, sa stortingsrepresentant Peter Frølich i Høyre til NTB.

Frølich mente dette var første steg på veien for å få Uber tilbake i Norge, men ville ikke spå nøyaktig når den amerikanske taxitjenesten kunne være tilbake for fullt.

- I god norsk tradisjon skal ting på høring, og utredes. Vi må nok fortsatt se for oss noen måneder, kanskje år med regelarbeid, men det tåler vi, sa Frølich.

Dagbladet kommer tilbake med mer.