RAID: EU-representanter skal ha raidet BMWs kontorer, ifølge nyhetsbyrået AFP. Foto: Michaela Rehle / Reuters / NTB Scanpix
RAID: EU-representanter skal ha raidet BMWs kontorer, ifølge nyhetsbyrået AFP. Foto: Michaela Rehle / Reuters / NTB ScanpixVis mer

Tysk gigantskandale:

EU har raidet BMWs kontorer etter tysk gigantskandale

En talsperson for BMW bekrefter at det var de som var målet for raidet.

(Dagbladet): Representanter for EU har gjennomført en aksjon mot BMWs kontorer, i forbindelse med en sak der bilgiganten beskyldes for å ha vært med på å danne et kartell. Det skriver nyhetsbyrået AFP.

EU bekreftet fredag at de har gjennomført en «ikke varslet inspeksjon» i lokalene til en tysk bilprodusent en av de siste dagene, sammen med etterforskere fra tyske myndigheter.

En talsperson for BMW bekrefter selv at det var de som var målet for raidet, ifølge tyske Handelsblatt og nyhetsbyrået Reuters.

I juli skrev Der Spiegel at de tyske bilprodusentene VW, BMW, Audi, Porsche og Daimler kan ha gjort seg skyldig i å danne et kartell, der de har møttes i hemmelighet for å diskutere bilteknologi, priser, underleverandører og utslippskontroll.

Anmeldte seg selv

Det tyske nyhetsmagasinet skrev den gang at det var Volkswagen-konsernet som allerede den 4.juli i fjor hadde kontaktet EU-kommisjonen og tyske myndigheter med en anmeldelse av sitt eget firma.

I et brev om «deltakelse i mulige brudd på kartellreglene», ble kortene lagt på bordet.

Det handler om at VW, sammen med konkurrentene Porsche, Audi, BMW og Mercedes, helt siden 1990-åra og fram til våre dager har drevet et intensivt samarbeid på mange plan - og at dette var like omfattende som hvis firmaene hadde vært datterselskaper under felles eier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Holdt hemmelige møter

Gjennom hemmelige arbeidsgrupper skal den tyske bilindustrien ha blitt enige om teknologien i kjøretøyene, kostnader, leverandører, markeder, strategier og til og med om håndteringen av utslipp fra dieselbilene, hevdet Der Spiegel.

Bare i løpet av de fem siste årene har 60 ulike arbeidsgrupper - med forskjellige fagområder - holdt minst tusen hemmelige møter, går det fram av anmeldelsen fra Volkswagen.

I etterkant av avsløringene i Der Spiegel bekreftet EU-kommisjonen at EUs konkurransemyndighet hadde innledet gransking av flere tyske bilprodusenter, som mistenkes for kartellvirksomhet.

Foretak som blir funnet skyldige i å ha brutt EUs konkurranseregler kan bli idømt bøter på opptil 10 prosent av global omsetning. For de tyske bilprodusentene vil dette være snakk om enorme beløp.

Volkswagen er alt dømt til å betale et tosifret milliardbeløp i bøter og kompensasjon etter å ha innrømmet juks med utslippsdata.

Dagbladet kommer tilbake med mer.