KONTROVERSIELL OLJE: Bruken av palmeolje i biodrivstoff har vært en het potet i norsk klimadebatt denne våren. Nå har EU-landene blitt enige om å fase ut palmeolje innen 2030. Bildet viser en palmeoljeplantasje på Borneo i Indonesia. Foto: Romeo Gacad / AFP Photo / NTB Scanpix
KONTROVERSIELL OLJE: Bruken av palmeolje i biodrivstoff har vært en het potet i norsk klimadebatt denne våren. Nå har EU-landene blitt enige om å fase ut palmeolje innen 2030. Bildet viser en palmeoljeplantasje på Borneo i Indonesia. Foto: Romeo Gacad / AFP Photo / NTB ScanpixVis mer

EU kvitter seg med palmeolje på tanken. Men ikke før om 12 år

– Norge må gå foran, krever Regnskogfondet.

Natt til torsdag greide landene i EU til slutt å bli enige om en ny felles politikk for fornybar energi.

To nøkkelpunkter i avtalen er at innen 2030 skal EU-landene øke bruken av fornybar energi til 32 prosent totalt, og at bruken av fornybar energi i transportsektoren skal økes til 14 prosent.

Climate Change News skriver at dette blir sett på som en oppfordring til å få fart på bruken av elbiler i Europa.

Men landene er også kommet til enighet om et annet høykontroversielt tiltak for å få ned utslippene fra biltrafikken.

Til krig mot palmeolje

I likhet med debatten her hjemme, er bruken av palmeolje i biodrivstoffet et betent spørsmål i EU. Med det nye direktivet, har landene nå blitt enige om en gradvis utfasing av palmeolje innen 2030.

Ifølge Climate Change News begynner det allerede nå med at nivået på palmeoljeimporten fryses.

Store palmeoljeeksportører som Malaysia og Indonesia, vil trolig ta dette svært tungt, skriver nettsida.

I mai meldte Dagbladet om hvordan Indonesia nylig truet Norge med handelskrig og boikott av norsk fisk, dersom Norge innfører forbud mot palmeolje i offentlige anskaffelser.

Halvparten palmeolje i Norge

Mer biodrivstoff på tanken, er også blant de viktigste tiltakene for å få ned klimagassutslippene fra transportsektoren i Norge.

Samtidig har regjeringens satsing fått kraftig kritikk, nettopp på grunn av den høye andelen palmeolje i biodrivstoffet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av de 659 millioner literne biodrivstoff som ble omsatt i Norge i fjor, var om lag halvparten laget av palmeolje. Den totale mengden palmeolje ble mer enn fordoblet fra 2016, ifølge tall fra Miljødirektoratet.

Krever umiddelbar stans

Det nye fornybardirektivet i EU vil også gjøre seg gjeldende for Norge gjennom EØS-avtalen.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen, skriver i en uttalelse at han er «glad for at medlemslandene i EU er kommet til enighet»

– Ut ifra informasjonen som er kommet, ser det ut som om det er et høyt ambisjonsnivå for økt bruk av fornybar energi, og at enigheten kan bidra til høyere klimaeffekt av biodrivstoffbruken.

Flere miljøorganisasjoner mener EUs plan for utfasing av palmeolje er alt for langsom, og krever at Norge går foran og gjennomfører en raskere utfasing.

Regnskogfondet skriver i en pressemelding at det er positivt at EU vil fase ut palmeolje, men at det er «helt uforståelig at de vil vente til 2030».

VIL HA FART I SAKENE: Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V), er enig med Regnskogfondet i at omleggingen fra palmeolje i biodrivstoff må skje raskere enn EU nå legger opp til. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
VIL HA FART I SAKENE: Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V), er enig med Regnskogfondet i at omleggingen fra palmeolje i biodrivstoff må skje raskere enn EU nå legger opp til. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer

De mener at Norge «umiddelbart» må innføre tiltak for å stanse salg av palmeoljediesel.

– Vi kan ikke la norske biler fortsette å ødelegge regnskogen i 12 år til, sier Nils Herman Ranum i Regnskogfondet.

Støttes av Elvestuen

Også klimaminister Elvestuen mener 2030 er for langt fram i tid.

– Jeg mener Norge må få til en omlegging langt raskere. Vi har imidlertid ikke sett den endelige teksten, og vil se nærmere på direktivet når vi har fått den, skriver han.

Ifølge Elvestuen vil regjeringen også utrede mulighetene for å øke kravet om hvor mye avansert biodrivstoff (lages av avfall fra skog- og landbruk) som skal brukes, og vurdere å gjøre avgiftssystemet for biodrivstoff mer effektivt.

– Vi følger også opp Stortingets anmodningsvedtak (om forbud mot palmeolje i offentlige anskaffelser, red.anm.) fra juni i fjor, og vi vil se på muligheten til å gi forbrukerne enklere tilgang på informasjon om klima- og miljøeffekten av drivstoffet de bruker.

– Viktig for norsk industri

Miljøstiftelsen Zero, som også er opptatt av at utfasingen må gå raskere, poengterer i tillegg at dette vil øke etterspørselen etter avansert biodrivstoff. Det gir gode muligheter for grønt norsk næringsliv, mener de.

– Dette øker forutsigbarheten for investeringer i ny produksjon av avansert biodrivstoff, som prosjektene på Hurum med Silva Green Fuel, i Åmli med Biozin, på Hønefoss med ST1 eller med Quantafuel. Dette er viktig for å norsk industriutvikling, skriver Zero i en pressemelding.

– Sorgens dag for oljebransjen

En annen viktig del av det nye fornybardirektivet, er målet om at 32 prosent av energien i EU skal være fornybar innen 2030.

Zero mener de økte fornybarambisjonene er «svært gledelige», og at det vil føre til store investeringer i fornybar energi, og store utslippskutt i åra som kommer.

– Dette betyr at masse kull, gass og olje ikke skal brennes, så dette er en sorgens dag for oljebransjen, sier Einar Wilhelmsen, fagansvarlig ZERO.