EU letter på utslippskrav for dieselbiler

EU letter på utslippskravene for dieselbiler, men innfører samtidig et strengere testregime i kjølvannet av Volkswagen-skandalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

EU-kommisjonen opplyser at bilprodusentene fra 2020 vil kunne operere innenfor en feilmargin på 50 prosent når utslippene av helseskadelige nitrogenoksider (NOx) testes under normal kjøring.

Tidligere har bilene kun blitt testet i laboratorier, og dermed mener EU-kommisjonen at det nye testregimet vil gi langt bedre og mer troverdige resultater enn tidligere.

Medlemslandene er blitt enige om å innføre kjøretester av utslipp i løpet av de neste seks årene. Som et første ledd i innføringen vil nye biler fra september neste år kunne overskride utslippskravene med 110 prosent. Senere vil grensen senkes til 50 prosent.

Det var vesentlige forskjeller i laboratorietester og tester under normale kjøreforhold som førte til avsløringene om systematisk utslippsjuks i Volkswagens dieselbiler. Onsdag la selskapet fram sitt første negative kvartalsresultat på over 15 år, som følge av skandalen.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram