Eurofighter bryter forhandlingene med Norge

Jagerflygiganten irritert over hvordan de behandles av forsvarsdepartementet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Den europeiske forsvarsgiganten EADS og Eurofighter bryter forhandlingene om salg av nye kampfly til Norge med umiddelbar virkning.

- Det stemmer. Vi har informert det norske forsvarsdepartementet om dette i et brev som ble overlevert i dag, sier Eurofighter-direktør David Hamilton til Dagbladet.no.

Verken Hamilton eller andre i Eurofighter vil uttale seg ytterligere.

Men etter det Dagbladet.no kjenner til, bryter Eurofighter med Norge etter lang tids misnøye med måten Forsvarsdepartementet håndterer konkurransen på.

Favoriserer USA

Eurofighter konkurrerer mot amerikanske Joint Strike Fighter (JSF) og svenske Gripen om å erstatte dagens F16 med 48 nye kampfly. Kjempekontrakten er verdt opp mot 100 milliarder kroner.

Og selv om EADS mektige administrerende direktør Aloisius Raun ordlegger seg diplomatisk i brevet som i dag ble overlevert forsvarsdepartementets statssekretær Espen Barth Eide, er frustrasjonen stor.

Eurofighter mener USA og Joint Strike Fighter klart favoriseres i prosessen, og at det ikke foreligger en ærlig og reell konkurranse. Eurofighter mener Forsvarsdepartementet flere ganger skal ha endret prosessen underveis slik at den passer bedre til amerikanerne. Det skal også være misnøye med enkeltpersoner i departementet som håndterer jagerflykjøpet på vegne av regjeringen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer