Eurofighter frister Norge

BERLIN (Dagbladet): Den tyske forsvarsministeren Rudolf Scharping vil friste sin norske kollega med sjenerøse motytelser dersom Norge velger europeiske Eurofighter 2000 i stedet for det amerikanske F-16C BLOCK 50N - og kjøper tyske fregatter i stedet for spanske.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det vil forsvarsminister Eldbjørg Løwer få vite når hun i kveld møter Scharping i Berlin.

De to forsvarsministrene kommer for øvrig på samme fly til Berlin fra møtet i Vestunionen i Luxembourg, så de har rikelig med tid også til uformelle drøftinger.

Ikke bare stilles norske bedrifter som Kongsberg Defence & Aerospace i utsikt å bli delleverandør til det europeiske prestisjeprosjektet. Den tyske forsvarsministeren vil også friste med bistand til Norge innen utdanning og logistikk, dersom Eurofighter 2000 blir valgt.

Dersom Norge kjøper europeisk, vil det også følge tilbud om å bli rettighetsinnehaver til videreutviklingen av Eurofighter 2000 gjennom NETMA (NATO Eurofighter Tornado Management Agency).

Dette betyr at norske forsvarsmyndigheter både kan signalisere sine ønsker og raskt få tilgang til teknologiske nyvinninger i forbindelse med videreutviklingen av den europeiske superjageren.

Jagerflykjøpet

Om tre måneder skal Stortinget vedta om Norge skal gå til innkjøp av amerikanske F-16C BLOCK 50N eller Eurofighter 2000.

  • Eurofighter 2000 er et samarbeidsprosjekt mellom Tyskland, Storbritannia, Italia og Spania.
  • 10,7 milliarder kroner skal brukes til å kjøpe 20 jagerfly i årene 2003- 2010.
  • En kjøpekontrakt skal også inneholde opsjon om kjøp av ytterligere ti fly.

Fordel Europa

Det er ingen tvil om at det spesielt blant de fagmilitære, men også blant politikerne, nå blåser en kraftig vind til fordel for Eurofighter 2000. Amerikanerne var lenge storfavoritter i kappløpet om milliardkontrakten. Dette forholdet har endret seg dramatisk.

- Å velge F-16 er som å kjøpe en bilmodell som allerede er gått ut av produksjon når vi får den. Eurofighteren er et langt mer moderne og framtidsrettet fly, understreker en forsvarskilde til Dagbladet.

Han opplyser at dersom Norge kjøper den moderniserte utgaven av F-16 fra Lockheed-fabrikken, vil vi trolig bli sittende med de siste 20 eller 30 eksemplarene som produseres av denne flytypen, før den erstattes av en ny modell.

Dyr moro

- Med tanke på at de nye norske jagerflyene skal holde til år 2040, kan det bli en dyr moro, påpeker kilden til Dagbladet.

Mens F-16 flyene hittil har vært regnet som et billigere alternativ for Norge, regner ekspertene med at det i lengda også vil lønne seg økonomisk å satse europeisk.

Den symbolske betydningen av å velge Eurofighter 2000 vil også bli lagt merke til.

For forsvarsminister Scharping gjelder det å selge flyet, som hittil har kostet 162 milliarder kroner. Scharping trenger å lykkes både for å befeste sin popularitet i det tyske forsvaret og for å styrke sin politiske posisjon. Dette kan også komme til uttrykk i kampen mellom det spanske Bazan-verftet og det tyske Blohm+Voss om kontrakten for Norges planlagte kjøp av fem nye fregatter.