VRAKRESTER: For å forhindre en ny flystyrt lik Germanwings-katastrofen i framtiden, har Europas flyselskaper innført nye cockpit-regler. Foto Reuters / NTB Scanpix
VRAKRESTER: For å forhindre en ny flystyrt lik Germanwings-katastrofen i framtiden, har Europas flyselskaper innført nye cockpit-regler. Foto Reuters / NTB ScanpixVis mer

Europas flyselskaper innfører nye cockpit-regler etter Germanwings-katastrofen

Vil ha to personer i cockpit - alltid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Tirsdag formiddag krasjet Germanwings flight 4U9525 fra Barcelona til Düsseldorf inn i de franske alpene.

Alle de 150 personene om bord omkom i krasjet. Det var andreflygeren Andreas Lubitz (28) som forårsaket krasjet med overlegg, ifølge de franske etterforskerne. Hvorfor han gjorde det, forblir inntil videre en gåte politiet snart håper å kunne svare på.

Varslet endring Torsdag formiddag varslet flyselskapet Norwegian at de med umiddelbar virkning ville endre sine rutiner som følge av Germanwings-katastrofen.

Innen 24 timer skulle de nye rutinene være på plass, som innebærer at det alltid skal være to personer i cockpit til enhver tid. Forlater en av pilotene cockpiten skal altså et annet medlem av besetningen gå inn i cockpiten.

Norwegian er imidlertid ikke de eneste som endrer rutinene.

Europa følger etter Like før klokka 01.00 natt til fredag ble det klart at den tyske luftfartsorganisasjonen BDL, en sammenslutning av alle landets flyselskap og flyplasser, innfører samme regler.

I Canada har landets luftfartsmyndigheter innført den samme regelen. Det har også det britiske flyselskapet EasyJet gjort.

Storbritannias luftfartstilsyn har også sagt at de vil gå gjennom sine rutiner. Flyselskapet Air France sier til Bloomberg at de nå vurderer å gjøre det samme.

USA først I USA har de allerede slike regler, mens det i Europa er frivillig om flyselskapene vil følge en slik praksis. Det er nemlig EUs organ for flysikkerhet, EASA, som legger føringer for EØS-landene.

Flygesjef i Norwegian, Gudmund Taraldsen, forklarte rutineendringen slik overfor Dagbladet:

- Vi har lagt oss på linje med USA her for å sikre oss om at det skulle skje noe med vedkommende som sitter igjen, og at han eller hun ikke er i stand til å gjøre jobben sin, sier Taraldsen.

- Vi har visst om den amerikanske regelen lenge. Det har vært en sak vi har diskutert fra tid til annen uten at vi har gjort noe konkret med reglene våre. Men du kan jo si at vi tok fram igjen den blokka igjen nå og satte i gang, legger han til.

Beroliget passasjerene Før regelendringen fra den tyske luftfartsorganisasjonen ble offentliggjort natt til torsdag, skrev Bloomberg torsdag kveld om en tysk Air Berlin-pilot som på eget initiativ innførte en lignende regel i sin egen cockpit.

En reporter fra Bloomberg var om bord flyet og hørte kapteinen berolige passasjerene sine med følgende beskjed:

- Jeg antar at dere gikk om bord med en kvalm følelse i dag. Jeg har bestemt meg for å endre rutinene i dag. Det kommer alltid til å være en annen person i cockpiten, sa kapteinen, ifølge Bloomberg.

Etter terrorangrepene 11. september 2001 ble de aller fleste fly verden over utstyrt med forsterkede dører. Det var delvis på grunn av disse dørene, og låsemekanismene tilknyttet dem, at kapteinen om bord flyet ikke klarte å komme inn i cockpiten igjen etter at han gikk ut.

På de samme lydopptakene de franske etterforskerne har hørt gjennom og gjennom disse konkludert at andrepiloten Andreas Lubitz krasjet flyet med overlegg, kunne man også høre kapteinen forsøke å slå inn døra før flyet krasjet.