Europeisk seier

Uten Europa stopper Oscar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I går fikk noen og tjue Oscarstatuetter nye eiere. Umiddelbart starter diskusjonen om Oscar er en indikasjon på kvalitet, og om statuettene hadde riktig adresse. Spesielt blant sårslikkende amerikanske skuespillere vil det nok bli diskutert, siden alle skuespillerprisene gikk til europeere.

Daniel Day-Lewis, Tilda Swinton, Javier Bardem og Marion Cottilard vant i går de alle den aller høyeste utmerkelsen innen amerikansk film. Og ingen av dem har amerikansk pass.

For oss på denne siden av dammen er det hyggelig at dette skjer akkurat nå, da det synes å være enighet blant amerikanske kritikere at rent kunstnerisk er 2007 et av de beste åra for amerikansk film på lang tid.

Europeere har alltid markert seg i Hollywood. I starten ble den amerikanske filmindustrien praktisk talt drevet av europeiske immigranter. Mange av de virkelig store filmstjernene startet sin karriere med en tur over Atlanteren. Og hvis vil flytter oss bort fra det sterkeste blitzlyset og stjernene, finner vi skuespillerne. Der har også europeere gjort seg gjeldende. Her hører årets Oscar-vinnere hjemme. De er ikke stjerner. De er skuespillere. Med stor S. Men det gjør det ikke mindre oppsiktsvekkende at amerikanske utøvere glimrer med sitt fravær på seierspallen i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg blir virkelig skrekkslagen av engelske skuespillere. Sammenliknet med dem tror vi amerikanske skuespillere at vi bare er en sjuskete gjeng, mens de kan sitere alt av Shakespeare utenat, sa Meryl Streep en gang.

Med sine 14 nominasjoner og to statuetter, kan hun tillate seg å kokettere. Men hun setter likevel fingeren på noe som for mange av hennes kolleger er et ømt punkt: Briter kan vise til en imponerende cv i Hollywood. Den blir enda lenger med Daniel Day-Lewis’ Hovedrolle-Oscar i «There Will Be Blood», og Tilda Swintons Birolle-Oscar for «Michael Clayton». Spania og Frankrike er begge store filmnasjoner, men kan ikke vise til samme merittliste når det gjelder gullstatuetter fra Hollywood som britene.

Derfor er det ekstra interessant at spanske Javier Bardem slo hjemmefavoritten og veteranen Hal Holbrook («Into the Wild») i kampen om beste mannlige birolle, og at franske Marion Cottilard ble kveldens store overraskelse. Det er riktig, hun har allerede blant annet vunnet en BAFTA, den «britiske Oscar», og en drøss andre priser. Men Oscar er nå en gang Oscar.

– Det er sant, det finnes engler i denne byen, konstaterte vinneren av beste kvinnelige hovedrolle fra scenen i Los Angeles i går.

Franske kvinner har fått prisen før, men det er første gang prisen går til en fransk skuespillerinne i en franskspråklig film. De færreste av oss her hjemme som har sett «La Vie en Rose», vil synes det er spesielt overraskende.

Cottilards tolkning av Edith Piaf er i særklasse, langt bedre enn filmen ellers.

Så er en Oscar en indikasjon på kvalitet? Jeg velger å la den debatten ligge. I år.