Europeiske luftfarts-myndigheter nekter flere Super Puma-helikoptre å fly

Innfører flyforbud etter Turøy-ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det europeiske luftfartstilsynet (EASA) har innført et flyforbud for Super Puma-helikoptrene H225 og AS332 L2.

Det melder EASA selv på Twitter.

De skriver også at de selv etterforsker saken.

Flyforbudet er gjeldende helt til EASA kommer ytterligere informasjon, og kommer som følge av Havarikommisjonens foreløpige rapport om helikopterstyrten på Turøy i slutten av april. I alt 13 personer omkom.

Den foreløpige rapporten konkluderer med at årsaken til Turøy-ulykken trolig var et tretthetsbrudd i girboksen.

Innførte flyforbud I går innførte det norske Luftfartstilsynet et lignende forbud mot de samme Super Puma-helikoptrene.

Fra før hadde helikoptertypene unntak fra flyforbudet hvis de skulle brukes i søk- og redningsoppdrag. Forbudet som ble innført i går, gjaldt også søk- og redningsoppdrag.

Flere typer helikoptre Fellesbetegnelsen Super Puma brukes om en helikopterfamilie som tar utgangspunkt i den første modellen som kom på 1970-tallet.

Det var et Super Puma-helikopter av typen H225, tidligere kjent som EC225, som styrtet på Turøy. Denne modellen, samt AS332 L2-modellen, har tilnærmet likt gir- og rotorsystem.

Direktiv til operatører Sammen med meldingen om flyforbudet har også EASA lagt ved et direktiv med tiltak og tidsfrister alle som opererer de to helikoptertypene må etterkomme.

Blant kravene i direktivet er det et krav om at noen helikoptre må bytte forskjellige deler tilknyttet girboksen. For å få til dette, tillater EASA helikoptere å fly én enkel tur til et vedlikeholdsanlegg hvis nødvendig.

Dagbladet oppdaterer saken.