Europeiske raser mot SAS Braathens

- De burde vite bedre enn å lempe ansvaret over på oss, sier reiseforsikringsselskapet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Reisende på Gardermoen har fra SAS-ansatte i avgangshallen fått beskjed om at reiseforsikringen gjelder hvis de må booke om eller ikke får reist på grunn av streiken. Emma Elisabeth Vennesland, informasjonssjef i Europeiske reiseforsikring, avviser dette bestemt.

- Aldri erstatning ved streik

- Det er SAS Braathens som må bære alle slike utgifter. Vi dekker dem ikke, sier Vennesland til Dagbladet.no, og presiserer:

- Dette er noe vi og alle de andre store reiseforsikringsselskapene er helt klare på: Vi dekker aldri merutgifter i forbindelse med streik og arbeidskonflikter; da ville prisen på forsikringen blitt mangedoblet, sier Vennesland, som er irritert over at SAS Braathens henviser til forsikringsselskapene.

- Dette er en ren ansvarsfraskrivelse fra SAS Braathens\' side. De vet godt at vi ikke dekker slike utgifter, og det er veldig beklagelig at de da lemper ansvaret over på oss, sier informasjonssjefen, som sier hun har forståelse for de reisendes situasjon.

- Dette er synd for de reisende. Og når de da blir forledet av SAS Braathens til å tro at vi har ansvaret for erstatningen, må de gå en enda en runde, noe som må oppleves som en ekstrabelastning, sier Vennesland til Dagbladet.no.

Beklager

- Vi er klar over at de store reiseforsikringsselskapene ikke dekker merutgifter ved streik, og beklager hvis streikerammede passasjerer er blitt feilinformert, sier informasjonskonsulent Knut Morten Johansen i SAS Braathens til Dagbladet.no, men legger til:

KAOS: Mange passasjerer på Gardermoen kommer seg ikke av gårde i dag. Foto: SCANPIX
KAOS: Mange passasjerer på Gardermoen kommer seg ikke av gårde i dag. Foto: SCANPIX Vis mer

- Forskjellige forsikringsselskaper har forskjellige vilkår. Det er ikke sikkert alle har samme betingelser som Europeiske.

Johansen opplyser at SAS Braathens gjør det de kan for å bøte på situasjonen overfor de rammede flypassasjerene.

- Vi dekker merkostnadene ved kansellering og ombooking. Og de som er rammet av streiken, vil få forpleining, det vil si mat, drikke og hotell, sier informasjonskonsulent Johansen i SAS Braathens til Dagbladet.no.

IRRITERT: Informasjonssjef Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske reiseforsikring.