Evolusjon

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skriv

leserkommentar på Dagbladet.no

!

DEBATT: Hans-Wilhelm Steinfeld har kastet en brannfakkel inn i den norske samfunnsdebatten. Problemet er at fakkelen er utbrent. Steinfeld tar opp problematikken rundt at tekniske nyvinninger korrumperer ungdommenes sinn. Hadde vi levd for 50 år siden ville det sannsynligvis vært rocken som var synderen, fellesnevneren er at ungdommen aldri har levd opp til den eldre gardes forventning.

Steinfeld uttrykker i sitt innlegg bekymring for manglende rekruttering til realfagene, samt at det ikke blir prosa eller Beethoven av å sitte på bussen med Ipoden i øret og mobilen mellom hendene.

Når det gjelder det første så er bekymringen til Steinfeld faktisk ikke uten grunn, det har av en eller annen grunn blitt mindre attraktivt å søke seg til realfagene. Det har blitt en trend i samfunnet at en skal etter beste evne prøve å profilere seg i media, og dersom Steinfeld kun har kjennskap til diverse Mess-tv og realitykjendiser, så skjønner jeg hans bekymring.

Problemet er bare at ungdom er en gruppe med stor diversitet, og den eneste gyldige fellesnevneren er at vi er under en litt vanskelig definerbar alder.

Det finnes unge i dag som gjerne ønsker å utnytte sitt potensiale til noe som er samfunnsnyttig. Svaret på hvorfor realfagene i dag sliter er ikke at ungdommen har forandret seg. Samfunnet har forandret seg. For de individene som er sterke i realfag har kanskje skolen tapt seg, i form av at de ikke får rom for å utnytte sitt potensiale fullt ut. Det er min ukvalifiserte påstand at skoleverket i dag produserer mye mindre «tapere», sett i forhold til skoleverket for 30-40 år siden.

Foto: SCANPIX
Foto: SCANPIX Vis mer

I dag fungerer skolen som en mulighet for elevene til å finne ut hvor deres talent ligger, og elevene får en mye større frihet enn tidligere. Dette trenger vi ikke forandre på. Alle kan ikke bli ingeniører, vi kommer til å trenge mange hender i omsorgsyrker fremover, et mye større problem enn at vi mangler ingeniører.

Hvorfor etterlyser ikke Steinfeld ungdom med et ønske om å bli hjelpepleiere? Hvorfor er det slik at forklaringen på manglende rekruttering til enkelte yrker er så åpenlyst relatert til samfunnsmessige forhold, mens rekruttering til yrker med en viss sosial status er relatert til ungdommenes sløvhet/manglende virkelighetsforståelse eller lignende?

Evolusjon er et akseptert vitenskaplig fenomen, men å påstå at ungdommen i dag er en annen rase enn ungdom for 40 år siden blir å ha litt for stor tro på menneskets tilpasningsdyktighet. Løsningen på problemet med manglende rekruttering til realfagene ligger i å gi ungdommer med evner i denne retningen informasjon og kyndig veiledning. Om dette skjer via E-mail, SMS, MMS eller brevpost spiller vel egentlig ingen rolle?