F-16-pilot: Ble «hasteinnkalt»

Norges brukte F-16-fly starter denne uka på ferden mot Romania.

Norge har levert første F-16 jagerfly til Romania Vis mer
Publisert

RYGGE / OSLO (Dagbladet): Denne uka tar tre rumenske flygere av fra Rygge flystasjon med hvert sitt nyoverhalte F-16.

Norge har solgt 32 fly av denne typen til Nato-allierte Romania.

- Dette er veldig viktig for oss alle. Natos styrke er summen av forsvarets styrke i alle medlemslandene. Romania er strategisk plassert ved Svartehavet, grenser til Ukraina, og det er viktig for oss alle at de styrker og utvikler seg, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp).

- Det er gode F-16-fly Romania får. Antakelig de beste som eksisterer i alliansen.

2025: De norske F-16-flyene vil leveres fram til 2025, noe som gir Romania tid til å bygge kompetanse på flygere og teknikere. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
2025: De norske F-16-flyene vil leveres fram til 2025, noe som gir Romania tid til å bygge kompetanse på flygere og teknikere. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

- Gikk akkurat

Flyene, som i Norge er erstattet av F-35, har fått en real overhaling før de skal på vingene mot Romania.

Det er Forsvarsmateriell sammen med Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS), som har gjennomført modifikasjoner, vedlikehold og sertifisering av flyene, for å klargjøre de for bruk i det rumenske luftforsvaret.

ENDRINGER: Gjennom sommeren har det blitt klart at Ukraina vil få F-16 jagerfly for å hjelpe dem i kampen mot den russiske invasjonen. Også Norge har valgt å donere dem. Video: Dagbladet TV og Forsvaret. Programleder: Magnus Paus / Dagbladet TV Vis mer

Kent Johansen, major og testpilot på de tre flyene som nå er reiseklare, ankom med den siste av dem mandag kveld.

- Så det gikk akkurat å få testet dem i tide, forteller han.

- EN OPPLEVELSE: Kent Johansen har vært pilot på F-16 i en årrekke. Når de nå skulle testes før salg, ble han «hasteinnkalt». Foto: Dagbladet TV
- EN OPPLEVELSE: Kent Johansen har vært pilot på F-16 i en årrekke. Når de nå skulle testes før salg, ble han «hasteinnkalt». Foto: Dagbladet TV Vis mer

Johansen ble, ifølge ham selv, «hasteinnkalt» for å teste maskinene etter oppgraderingene de har gjennomgått, og for å få ferdigstilt flyene til avreise til Romania.

Han har vært pilot på flyene i en årrekke og har fått oppleve alle utbedringene som er gjort siden slutten av 90-tallet.

- Det har vært en opplevelse. Helt fantastisk, sier Johansen.

- Et annet «beast»

Etter at Norge satte F-16 på bakken, har han flydd etterfølgeren, F-35.

- F-35 er et annet «beast» enn det F-16 er, sier Johansen, og legger til at sistnevnte nok kanskje burde ha fått byttet ut både radaren og computeren.

- Det er jo ikke uten grunn at Norge har gått over til F-35, og det skal jo Romania også etter hvert.

FORNØYD: Forsvarsminister Bjørn Arild Gram og den rumenske ambassadøren til Norge, Cristian Bădescu, under markeringen av den første levering av norges gamle F-16 jagerfly til Romania på Rygge flystasjon. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
FORNØYD: Forsvarsminister Bjørn Arild Gram og den rumenske ambassadøren til Norge, Cristian Bădescu, under markeringen av den første levering av norges gamle F-16 jagerfly til Romania på Rygge flystasjon. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

- Uklart hvor mange

I tillegg til avtalen på 32 fly til Romania, var det annonsert salg av opptil 12 fly til det amerikanske selskapet Draken International, som jobber for USAs luftforsvar. Denne avtalen ble imidlertid annullert, har VG tidligere skrevet.

- Det skjedde ikke. Er de flyene nå aktuelle å donere til Ukraina?

- Ja, vi har sagt at vi skal donere et antall fly til Ukraina. Det er foreløpig uklart hvor mange. Flyene er i litt ulik stand, sier forsvarsminister Gram.

Det var i august at Norge og flere andre land åpnet opp for å donere F16-fly til Ukraina. Det pågår for tida opptrening av både ukrainske piloter og teknikere i Danmark.

På nyåret vil Norge sende fly dit for å bidra med opptreninga, sier forsvarsministeren.

Sjef for Luftforsvaret, Rolf Folland, sier det er «en klar intensjon om å støtte Ukraina med vestlige kampfly - à la F-16».

- Alle bidrag er verdifulle der, men kanskje aller viktigst: Det hjelper ikke bare med fly, det må også bygges kompetanse, sier Folland.