F-16-pilot skjelte ut flygeleder

Overfor Havarikommisjonen hevdet F-16-piloten at han ikke registrerte noe unormalt da han passerte rett over Partnair-flyet like før det styrtet. Dagbladet har fått utskrift av radiosamtalen som avslører at jagerpiloten var svært opphisset over det uventede møtet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND: «Du visste at du hadde han airliner'n som kom rett på trynet her?» freste jagerpiloten på flyradioen.

Tonen var så krass at andre flygere som var på frekvensen reagerte.

Verken Havarikommisjonen eller Forsvaret har hittil satt F-16-passeringen og Partnair-havariet i sammenheng.

Nye opplysninger

Thoresen-brødrene som eide Partnair-flyet, håper at lydbåndet og nye opplysninger om radarregistreringer kan føre til ny gransking av flyulykken.

Med støtte i meget omfattende utredningsmateriale fra svenske eksperter hevder Thoresen-brødrenes prosessfullmektig Geir S. Winters at turbulens eller sjokkbølger fra F-16-maskinen utløste flyulykken.

Opptaket av den oppsiktsvekkende radiosamtalen mellom F-16-piloten og Oslo Control dukket opp hos Havarikommisjonen et halvt år etter at kommisjonens leder, Finn Heimdal, overfor Dagbladet hevdet den var borte. Heimdal fortalte at kommisjonen ikke fant utskriften da de skulle skrive sin rapport.

Men Havarikommisjonen satt likevel på lydbåndet. 6. august i fjor, nesten 13 år etter ulykken, laget overinspektør Jon P. Pran den første utskriften av lydbåndet.

Oppsiktsvekkende

Dagbladet har fått tilgang til utskriften. Den viser at det var alt annet enn normal kommunikasjon mellom jagerflyet og tårnet etter at F-16 hadde møtt Partnair over Skagerrak.

Blant annet gikk jagerpiloten over til å snakke med flygelederen på norsk, mens det offisielle flyspråket er engelsk. Den da 27 år gamle fartøysjefen har i en rapport til Havarikommisjonen karakterisert kommunikasjonen som «et lokalt oppgjør mellom flyger og kontrollør».

Her er samtalen mellom Oslo Control og F-16, med kallesignal «Norwegian 5007»:

Kl. 14.27:

F-16: Oslo, Norwegian 5007, good afternoon!

Flygeleder: Norwegian 5007, radar contact, direct Rygge, runway 30.

F-16: Roger, confirm cleared direct Rygge.

Flygeleder: 5007, that's affirm.

Flygeleder: We'll keep an eye on the Swedish border.

F -16 : Roger.

Kl. 14.29:

Flygeleder: Norwegian 5007, what sort of approach are you flying?

F-16: Could I have the latest weather, please?

Flygeleder: Rygge reports: No wind, visibility more than 10,3 octas cumulus 2000, 6 octas cirrus 20000, 14/08, 1020 (meteorologiske uttrykk, red.anm.)

F-16: Copy, Norwegian 5007, request vectors to VFR below.

Flygeleder: 5007 roger, continues - eh, turn left 10 degrees, left 10 degrees to keep you clear of Sweden.

F-16: Roger.

Deretter gir flygeleder en beskjed til et SAS-fly.

F-16: Oslo, 5007

Flygeleder: Norwegian 5007, that transmission was not for you. I am also transmitting on VHF, so just keep listening for your callsign, please!

Kl. 14.30:

F-16: Ja, det vet jeg, men jeg skal spørre deg om no'!

Flygeleder: Ja, da kan du gjøre det nå, vet du...

F-16: Du visste at du hadde han airliner'n som kom rett på trynet her?

Flygeleder: Norwegian 5077, will you confirm that you are on flight level 240 (24000 fot)?

F-16: That's confirmative, and we just passed an airliner slightly below.

Flygeleder: Ja, og så?

F-16: ..........? Bare confirm at du hadde ham, ganske essential trafikk.

Flygeleder: Jaså du, hvilken høyde tror du han er i da?

F-16: Disregard all!

Flygeleder: Det er en under deg i 220 (22000 fot) som er 15 miles bak deg og en over deg i 290 (29000 fot). Du kan la oss holde greie på det, så kan du fly flymaskin, hva?

PUSLESPILL: Partnair-flyet som styrtet i Skagerrak i september 1989, hvor 55 mennesker omkom, ble satt sammen bit for bit i håp om å finne årsaken til ulykken.