260 MILLIARDER:  Det vil koste Norge totalt 260 milliarder kroner å kjøpe og drifte de 52 nye F-35 flyene. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
260 MILLIARDER: Det vil koste Norge totalt 260 milliarder kroner å kjøpe og drifte de 52 nye F-35 flyene. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

F-35-fly har sluppet sine første bomber: - Betydelig framsteg

Under trening i Utah.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I 2008 bestemte Norge seg for å gå til anskaffelse av 52 F-35 Lightning II-fly. 8 år etter melder det amerikanske forsvaret at flytypen har sluppet sine første bomber.

Ifølge CNN dreier det seg om laserstyrte bomber sluppet utenfor en flybasen Hill Air Force Base i Utah i forrige uke. Kanalen omtaler bombeslippet som et stort framskritt for å gjøre flyene kampklare.

- Dette er et betydelig framsteg fordi pilotene våre får øve på å faktisk slippe bomber i virkeligheten, i motsetning til å gjøre det på simulator, sier talsmann for den amerikanske hæren, George Watkins, ifølge en pressemelding sluppet tirsdag.

Skal brukes av Norge Dette kommer over et halvt år etter at de første F-35-flyene ble vurdert klare for kamp forrige august. Flyene skal, ifølge CNN, være blant de mest sofistikerte jagerflyene på verdensbasis innenfor luftkamp, bombeangrep og overvåkning.

I det norske forsvaret skal dagens F-16-utgaver skal etter planen erstattes av de nye flyene innen 2025. Norge skal anskaffe F-35 kampfly til en verdi av 67,9 milliarder kroner.

Det vil koste Norge minst 261 milliarder kroner å kjøpe og drifte den planlagte investeringa.

Forsvaret hardt presset økonomisk Denne prisen har tidligere fått hard kritikk fra en rekke motstandere av kjøpet.

Forsvaret er under vedvarende kuttpress fra norske politikere. Alexander Jenkov, talsmann for Hæren, mente i forrige måned uttalte han at flykjøpet bør revurderes dersom Forsvaret ikke får pengene de har bedt om.

- Det innebærer at vi må kunne diskutere alle Forsvarets kapasiteter under ett, også kampfly, forklarer Jankov overfor Dagbladet.

Avviser militær kritikk F-35 har også møtt kritikk av prestasjonsmessige årsaker.
I et innlegg publisert på det militærstrategiske nettstedet War is Boring ble flyet beskrevet som «for langsomt til å kunne utmanøvrere et F16-fly i nærkamp».

En testpilot beskrev en simulert duell mellom de to flytypene - en duell som nå blir beskrevet som misledende av Pentagon og F-35-produsent Lockheed Martin.

Dette på grunn av flyets andre styrker.

- F-35s teknologi er designet for å oppdage og skyte ned fiendtlige mål fra store avstander, ikke for å delta i slike nærkamper, skriver F-35 Joint Programme Office.

- Ikke en realistisk sammenligning Morten Hanche er testpilot i Forsvaret, og har vært med på å evaluere Norges kommende jagerfly. Da Dagbladet snakket med ham forrige sommer, var han ikke overrasket over kritikken mot F-35, men mener likevel at den ikke var berettiget.

Kampflyprogrammets blogg beskrev Hanche en utvikling der moderne krigføring forlengst har passert punktet hvor luftkamp kun dreide seg om nærkamp mellom to fly.

Nå, et halvt år etter, skriver Hanche på regjeringens hjemmesider at F-35 også biter godt fra seg i en eventuell nærkamp. 

I innlegget beskriver Hanche F-35 som en stabil og forutsigbar flyvemaskin, på tross av at utsikten i cockpiten ikke er like god som i en F16.

- Oppsummert er min erfaring så langt at F-35 gjør det enklere å beholde den offensive rollen, og den gir meg flere muligheter til å skyte på motstanderen. I den defensive rollen er de samme egenskapene verdifulle. Jeg kan hive nesa på flyet rundt i en reaktiv manøver, samtidig som jeg bremser opp, skriver Hanche det nylig publiserte innlegget.