- F16-flyene sprekker

Luftforsvaret hevder at F-16-flyene deres er merket av alderen. - Dette betyr at vi må fly mer forsiktig, sier skvadronsjef Jostein Grønflaten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Generalinspektøren Tomas Colin Archer i Luftforsvaret sa dette under et seminar i Trondheim, og advarte mot å vente for lenge med å bytte ut flyene som ble kjøpt i 1980.

Luftvingsjef Arild Heiestad ved Ørland hovedflystasjon sier til Adresseavisen at problemer med sprekkdannelser ble oppdaget ganske tidlig. Slitasjen øker dersom det blir hengt på ulike våpen under vingene.

- Men dette bekymrer meg ikke så veldig mye. Flygerne kan være trygge på at det ikke kommer fly i luften som ikke er helt sikre. Områder med sprekkdannelser blir hyppig inspisert og deler skiftet ut, sier Heiestad.

Han sier at alle fly har en viss gangtid. For F16-flyene er dette 8000 timer. Jo eldre et fly er, desto mer lappverk blir det.

- Dette betyr at vi må fly mer forsiktig. Men F16-flyene er yngre enn tyskernes Tornado, sier skvadronsjef Jostein Grønflaten.

Etter planen skal flyene skiftes ut i 2015. Grønflaten svarer ja på spørsmålet om flyene holder så lenge. Samtidig peker han på at det går en grense for hva som lønner seg.

- Det kan etter hvert bli dyrere å vedlikeholde flyene enn å kjøpe nye, sier han.

(NTB)

FOR GAMLE?</B> Luftforsvarets F-16-jagere ble kjøpt inn