Få fly, ingen venner og barnesykdommer

Derfor går det galt for Norwegian på langdistanserutene. - Norwegians operasjoner er lite robuste, sier professor.

ALENE: Flyeksperter Dagbladet har snakket med mener Norwegians alenegang og lille Dreamlinerflåte er årsaken til problemene med stadige kanselleringer og forsinkelser. Foto Kristin Svorte/Dagbladet
ALENE: Flyeksperter Dagbladet har snakket med mener Norwegians alenegang og lille Dreamlinerflåte er årsaken til problemene med stadige kanselleringer og forsinkelser. Foto Kristin Svorte/Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): En forretningmodell med få fly, barnesykdommer hos Dreamliner-flyene, ingen alliansepartnere i utlandet og dårlig vedlikehold. Det er grunnene til at Norwegian og selskapets gründer Bjørn Kjos må svare for stadige forsinkelser og kanselleringer som rammer tusenvis av USA- og Thailand-passasjerer som reiser med Norwegian i vinter.

Dagbladet har snakket med flere flyeksperter som mener problemene kommer til å forfølge Norwegian helt til de åpner parallelle ruter til USA og Thailand og får orden på flyenes barnesykdommer.

- Norwegian opplever ikke flere problemer med Dreamlineren enn andre flyselskap, men de har få fly og dermed mindre fleksibilitet, sier professor Frode Steen ved Handelshøyskolen i Bergen, til Dagbladet.

Steen har luftfartsøkonomi som fagområde og følger Norwegians utfordringer med interesse.




Totalt har Norwegian 81 fly i flåten, men bare tre Boeing 787-8 Dreamliner, som betjener hver sin destinasjon vidt forskjellige steder i verden.

- Det de styrer selv klarer de å holde orden på, men tekniske problemer kan de ikke styre. Kombinasjonen av nye fly med ny teknologi og en sårbar operasjon fører til problemene. De har ikke andre fly å sette inn når det går galt. Norwegian har kommet til et punkt hvor kanselleringer og forsinkelsene neppe løses før de har flere fly på rutene. sier Steen.

Og det er dyrt å være forsinket: Så langt har problemene med de interkontinentale rutene kostet Norwegian over 100 millioner kroner i ekstrautgifter til leie av fly, ekstra drivstoff og erstatning til passasjerene, ifølge NTB.

Står alene Uten allianser med andre selskaper er det lite hjelp å få når en fugl setter seg fast i motoren eller varsellamper blinker i cockpiten og flyet må inn til teknisk kontroll.

- Norwegian står alene. De er veldig ensomme i denne situasjonen, sier Jan Ohlsson, fly-journalist for svenske insiderplus.se, til Dagbladet.

- LITE ROBUSTE. Professor Frode Steen ved NHH mener Norwegians flyruter til New York og Bangkok er for lite robuste.
- LITE ROBUSTE. Professor Frode Steen ved NHH mener Norwegians flyruter til New York og Bangkok er for lite robuste. Vis mer

- Og det er nok mulig at de vil miste spesielt forretningskunder hvis de vet at de risikerer å sitte fast en dag her eller der, sier Steen.

- Lite robuste I går ble passasjerer i Oslo og Bangkok forsinket etter et uhell med et fly allerede på søndag.

- Norwegians operasjoner mot New York og Bangkok er lite robuste sånn som det er nå, sier Steen.

Steen mener flere avganger fra ulike norske eller skandinaviske byer kan gjøre Norwegian bedre i stand til å kunne hente passasjerer hjem til Europa på andre fly, dersom de får problemer.

Dårlig kundeservice Mange sinte flypassasjerer har henvendt seg til media de siste månedene. Senest i dag tok småbarnspappa Henrik Fridén kontakt med Dagbladet og fortalte at Norwegian ikke informerte om at flyet fra Oslo til Bangkok i ettermiddag ble seks timer forsinket.

- Jeg fikk vite om forsinkelsen via Avinor. Vi fikk først ikke noe informasjon fra Norwegian på sms, epost eller deres egen app, sier Henrik Fridén til Dagbladet.

I Thailand sitter andre sinte nordmenn som skal med det samme flyet hjem i dag og er frustrerte over dårlig informasjon og erstatninger. Årsakene til begge forsinkelsene er at et Norwegians Dreamliner på vei til Bangkok søndag krasjet med fugler og er inne til teknisk sjekk. Over et døgn senere er det fremdeles store forsinkelser.

- Norwegian kan ikke gjøre noe med fugler, men de kan gjøre noe med informasjonen til kundene. Dersom det stemmer at folk ikke blir informert om forsinkelser av Norwegian, så er det for dårlig fra Norwegian sin side, sier Steen.
Voksesmerter  Den britiske lufttransporteksperten John Strickland har over 30 års erfaring i flybransjen, og har blant annet planlagt distanseruter for KLM og British Airways. Han tror hovedutfordringen til Norwegian er at de plutselig har vokst seg inn i himmelen.

- Det å vokse seg så stor og satse på distanse er en helt ny utfordring. De har en liten flåte som må stå på hele tida, da får du ikke muligheten til å håndtere de problemene som eventuelt oppstår. Andre selskaper med flere fly har en feilmargin. Dessuten har ikke Norwegian noe sikkerhetsnett når de står alene, sier Strickland.

- Vi har noe å bevise

Med to nye Dreamlinere planlagt levert i første kvartal, og ytterligere to i løpet av året, håper Norwegian å få flyene i rute.

- Vi hadde aldri forventet at vi skulle få så store forsinkelser som vi har hatt på noen av langdistanseflygningene. Det er uakseptabelt. Når er vår viktigste prioritet å sørge for at langrutene skal gå stabilt på rute, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Han sier de vil gjøre en rekke ting for å få flyene i rute.

- Vi har gjort vårt beste for å finne raskeste og beste løsning for passasjerene når det har vært forsinkelser. Vi har bestilt med andre flyselskaper ved flere anledninger. Jeg har selv vært forsinka med nettverksselskaper, og du kommer ikke alltid raskt hjem da heller. Flere fly vil gi oss større fleksibilitet, men det skal også gjøres umiddelbare grep på teknisk side. I noen tilfeller har det tatt for lang tid å få flyene på vingene igjen, sier han.

På spørsmål om hvordan Norwegian opplever vedlikeholdsarbeidet fra Boeing, sier Sandaker-Nielsen at de jevnt over er fornøyd.

- Men det er alltid rom for forbedringer og det diskuterer vi nå med Boeing Gold Care. Og vi er de første til å innrømme at vi selv har forbedringspotensiale når det gjelder kundeinformasjon. Der må vi bli mye bedre, sier han.

- De må ta grep for å få opp punktligheten og gjenvinne tilliten blant passasjerene, sier han.

KJOSFAST?: Bjørn Kjos er nå i USA for å snakke med Boeing-ledlesen om problemene med de tre Dreamliner-flyene de har levert. Spørsmålet er om han blir Kjosfast på vei hjem, slik passasjerene hans stadig opplever. Foto Kristin Svorte/Dagbladet
KJOSFAST?: Bjørn Kjos er nå i USA for å snakke med Boeing-ledlesen om problemene med de tre Dreamliner-flyene de har levert. Spørsmålet er om han blir Kjosfast på vei hjem, slik passasjerene hans stadig opplever. Foto Kristin Svorte/Dagbladet Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer