(Dagbladet): En forretningmodell med få fly, barnesykdommer hos Dreamliner-flyene, ingen alliansepartnere i utlandet og dårlig vedlikehold. Det er grunnene til at Norwegian og selskapets gründer Bjørn Kjos må svare for stadige forsinkelser og kanselleringer som rammer tusenvis av USA- og Thailand-passasjerer som reiser med Norwegian i vinter.
Dagbladet har snakket med flere flyeksperter som mener problemene kommer til å forfølge Norwegian helt til de åpner parallelle ruter til USA og Thailand og får orden på flyenes barnesykdommer.
- Norwegian opplever ikke flere problemer med Dreamlineren enn andre flyselskap, men de har få fly og dermed mindre fleksibilitet, sier professor Frode Steen ved Handelshøyskolen i Bergen, til Dagbladet.
Steen har luftfartsøkonomi som fagområde og følger Norwegians utfordringer med interesse.
Totalt har Norwegian 81 fly i flåten, men bare tre Boeing 787-8 Dreamliner, som betjener hver sin destinasjon vidt forskjellige steder i verden.
- Det de styrer selv klarer de å holde orden på, men tekniske problemer kan de ikke styre. Kombinasjonen av nye fly med ny teknologi og en sårbar operasjon fører til problemene. De har ikke andre fly å sette inn når det går galt. Norwegian har kommet til et punkt hvor kanselleringer og forsinkelsene neppe løses før de har flere fly på rutene. sier Steen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger