Fabulous housewife

Middelklassemammaen har gått fra likestilling til ego, skal vi tro det glossy magasinet Mamma.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter å ha lest bladet Mamma i mer enn to år har jeg fått mer enn nok av styla, selvopptatte middelklassemødre. Mamma er et magasin for kvinner som vil nyte livet som mamma. Bladet oser av glamour og perfeksjon, med en lekker, stylet og photoshoppet A-kjendiskvinne på forsiden. I bladets første utgave i 2007 kunne norske kvinner lese seg gjennom Vendela Kirseboms skilsmisse, samt hennes dype tanker om forskjellen på svenske og filippinske au-pairer. I nummer to traff man en åpenhjertig programleder Trine Grung, som la ut om hvordan hun gikk på en smell da hun var hjemmeværende, tuslet rundt i joggebukser og bombarderte Oprah Winfrey med mail. Til slutt kom hun seg til en psykolog som fortalte henne at «hun måtte bruke seg selv mye mer» (les: Du har for mye fritid). Om dette ble for lite glamorøst for leserne, kunne de heller forlyste seg med privatlivet til den styrtrike Hermine Midelfart, som i motsetning til sin mer berømte søster er hjemmeværende, men tok seg vikarjobb på en skole for å «ha noe å gjøre».

Tid er et gjennomgående tema i bladet Mamma, eller rettere sagt mangelen på tid. For er det noe kjendismamma har for lite av, er det tid. Til jobb og barn. Lite tid betyr som kjent at du er in, masse tid betyr at du er ut. Og ut, det må man ikke være i 2007: I Mamma sprader både mor og hennes søte små rundt i dyre merkeklær. Den moderne mamma skal dessuten ikke bare sørge for rene, pene og moteriktige barn, hun skal også aktivisere og stimulere podene. Og så er det tid for mat: Oppskriftene i bladet gir ikke mye plass til pizza eller kjøttkaker, i stedet ofres plassen på å advare mot for mye sukker og fiber. Her skal det diskes opp med grønn og sunn kost! Og det er ikke bare barna som skal ha sunn kosthold, i marsutgaven vartet man opp med oppskrifter på alt som kunne gi mamma en stram rumpe. Kostholdsveileder og treningscoach kunne der fortelle hvordan vi trener oss til en strammere kropp. Og så, etter jobb, mat, barn og jakten på en sexy kropp, er det tid for leilighet og hus. I hvert nummer drar man hjem til lykkelige mammaer som viser fram sine vakre, nyoppussede boliger. De har selvfølgelig utført mye av oppussingen selv, og gjør skam på Disneys eventyrverden. I en dyr, retroinspirert interiørstil løper så de søte barna rundt, skinnende av økologiske vaskeprodukter.

Det hele minner meg sterkt om et kapittel i en heimkunnskapsbok fra 1950-tallet, om hvordan idealkvinnen skulle være: Hun skulle få husarbeidet unnagjort, ha middagen klar, stelle seg selv slik at hun så smukk ut idet Mannen kom hjem, ta en siste runde rundt i huset før han ankom, forberede barna – og være glad for å se ham.

Mammarollen er stadig under debatt og dagens mødre har mange utfordringer og mange sko å fylle. Derfor trenger mødre ikke bare innholdsløst glamour, men også et bredere syn på mammarollen. For uansett hvor rik eller fattig en mor er, har mødre de samme bekymringene og samme spørsmålene om de duger til jobben som mor.

Mamma og liknende blader framstiller det som om alle mødre har lyst til å bli vakre, spradende høner som ikke er opptatt av annet enn hus, barn, arbeid og tid for seg selv. Beklager å måtte si det, men redaktørene for disse bladene gjør lite annet enn å selge myter. Og den viktigste myten de selger, handler om at lykken er å være ung, rik, berømt og pulbar.