MANIPULERTE FØLELSER:  Facebook utførte i 2012 et eksperiement hvor de endret innholdet i nyhetsfeeden til 700 000 brukere for å se om flere negative poster ville gjøre brukerne mer negative, eller omvendt. De lyktes i å smitte følelser, ifølge forskningsrapporten. Nå undersøker flere datatilsyn om eksperimentet kan ha vært ulovlig. Foto: Foto: Jan Haas / NTB scanpix
MANIPULERTE FØLELSER: Facebook utførte i 2012 et eksperiement hvor de endret innholdet i nyhetsfeeden til 700 000 brukere for å se om flere negative poster ville gjøre brukerne mer negative, eller omvendt. De lyktes i å smitte følelser, ifølge forskningsrapporten. Nå undersøker flere datatilsyn om eksperimentet kan ha vært ulovlig. Foto: Foto: Jan Haas / NTB scanpixVis mer

Facebook kan bli etterforsket for å ha manipulert brukernes følelser. - Ikke utenkelig at norske brukere er utsatt

Datatilsyn-direktøren er bekymret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet) Etter at nyheten om at Facebook har utført et stort eksperiment for å se om de kan påvirke brukernes følelser kom, så har debatten rast over hele verden.

The New York Times skriver i dag at flere europeiske datatilsyn, deriblant i Irland og Storbritannia, vurderer å etterforske eksperimentet. Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, er bekymret.

- Det er jo ikke utenkelig at norske Facebook-brukere også har blitt utsatt for denne manipuleringen, sier Thon til Dagbladet.

Du har samtykket Under tittelen «hvordan vi bruker informasjonen vi mottar» i Facebooks retningslinjer for informasjonsbruk, skriver Facebook at de kan bruke informasjon fra brukerne til intern bruk, blant annet til feilsøking, dataanalyse, testing, forskning og forbedring av tjenester.

De som har blitt testet, har altså samtykket.

BEKYMRET FOR BRUKERVILKÅR: Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, mener det er en bekymring at man ikke vet hva som står i retningslinjene. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
BEKYMRET FOR BRUKERVILKÅR: Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, mener det er en bekymring at man ikke vet hva som står i retningslinjene. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet. Vis mer

- For det første har Facebook brukt personidentifiserbar data. Det har selvsagt vakt reaksjoner. Den andre tingen er at folk ikke er klar over det. Man skriver under på noen brukervilkår med Facebook som man ikke leser, og som er vanskelige å sette seg inn i, sier Thon i det norske Datatilsynet.

Det som nå diskuteres, er om Facebook skulle bedt om en egen samtykke til akkurat dette eksperimentet.

- De har jo heller ikke informert de som ble utsatt for eksperimentet. Det framstår som om de har forsøkt å dekke dette til, sa byråleder i Coxit og sosiale medier-ekspert Magnus Brøyn til Dagbladet på mandag.

Kan være ulovlig Facebook har sitt internasjonale hovedkvarter i Irland, og Irlands datatilsyn har nå sendt flere spørsmål til Facebook om hvordan de forholder seg til brukernes private data og om de ba om samtykke fra brukerne.

På samme måte undersøker også Storbritannias datatilsyn om Facebook har brutt loven, selv om de ikke har startet en formell etterforskning. Det norske datatilsynet er positive til at de andre tar ballen.

- Kommer det noe ut fra de undersøkelsene, vil vi kanskje også sjekke. Vi vil også støtte opp underveis dersom der er behov for det. Vi har vært med i flere felles aksjoner og vil se hva de andre landene kommer fram til, sier Thon til Dagbladet.

Flere forskere mener Facebook kan ha handlet ulovlig da de ikke informerte brukerne om undersøkelsen.

- Denne studien skadet deltakerne. Dette er ille, selv for Facebook, skriver rettsprofessor ved University of Maryland, Jason Grimmelmann i et langt blogginlegg på mandag.

- Følelser smitter I eksperimentet har Facebook endret tonen på stoffet i brukernes nyhetsfeed, og framhevet en enten positive eller negative innlegg fra vennene, og deretter sett hvordan det påvirker brukerens humør.

- Resultatene viser at følelser smitter. For de personene som fikk redusert det positive innholdet i sin nyhetsfeed, så var en større prosentandel av ordene i deres egne statusoppdateringer negative, og færre var positive, skriver forskerne i forskningsrapporten, som ble publisert i journalen NPAS i juni.


Samtidig mener forskerne å kunne vise at flere positive poster fra dine venner gjør at du også poster mer positivt. De mener funnene kan si noe om hvordan vi blir påvirket av sosiale medier.

- Disse resultatene tyder på at følelser uttrykt av andre på Facebook, påvirker våre egne følelser, som utgjør eksperimentelle bevis for smitte i stor skala via sosiale nettverk, skriver forskerne.