SVERTEKAMPANJE:  Mark Zuckerbergs selskap «Facebook»leide inn PR-byrået Burson Marsteller for å sverte konkurrenten Google. Foto: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais/Scanpix
SVERTEKAMPANJE: Mark Zuckerbergs selskap «Facebook»leide inn PR-byrået Burson Marsteller for å sverte konkurrenten Google. Foto: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais/ScanpixVis mer

Facebook leide PR-byrå for å sverte Google

Nå står selskapet fram som angrende synder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): PR-giganten Burson-Marsteller innrømmer i dag at de ble leid inn av Facebook for å lage en svertekampanje mot Googles nye satsning Google's Social Circle.

I en pressemelding i dag beklager de at de tok på seg oppdraget som de sier «strider med selskapets politikk» og «burde blitt avvist.» 

- Nå som Facebook har stått fram, kan vi bekrefte at vi tok på oss et oppdrag for denne klienten, skriver de til USA Today.

Konkurrent Googles «Social Circle» er Googles nye sosiale nettsamfunn og en potensiell konkurrent til Facebook.   

Ved hjelp av PR-byrået forsøkte selskapet å få media og bloggere til å skrive at de invanderer brukernes privatliv ved å samle informasjon fra sosiale nettverk,  og at de ved å gjøre dette kan ha brutt amerikanske lover.

Facebook gikk selv først ut og bekreftet at de hadde leid inn selskapet, men avviser at det var en drittpakke.  

Burde avstått - Vi har ikke godkjent eller autorisert noen svertekampanje. Vi ønsket bare at en tredjepart skulle få allerede offentlig informasjon til overflaten, sier en talsmann for selskapet.  

Burson-Marsteller skriver i sin melding at de likevel burde avstått fra å ta på seg oppdraget. 

- Uansett var dette ikke var vanlige måte å operere på. Det er i mot vår politikk og oppdraget burde vært avvist, heter det.