MENER FØLELSER SMITTER:  Forskere har gjennom Facebook utført et eksperiment på 689 000 Facebook-brukeres følelser. Forskerne undersøkte om å framheve positivt eller negativt ladede nyheter i nyhetsfeeden ville endre brukernes eget humør. Og det mener de at det gjør. Foto: Michael Dalder / Reuters / NTB Scanpix Files
MENER FØLELSER SMITTER: Forskere har gjennom Facebook utført et eksperiment på 689 000 Facebook-brukeres følelser. Forskerne undersøkte om å framheve positivt eller negativt ladede nyheter i nyhetsfeeden ville endre brukernes eget humør. Og det mener de at det gjør. Foto: Michael Dalder / Reuters / NTB Scanpix FilesVis mer

Facebook manipulerte følelsene til 700 000 brukere i hemmelig eksperiment

Mener at følelser smitter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det er ikke bare NSA som følger med uten at vi er klar over det. Det gjør også Facebook.

I et stort forskningsprosjekt har de utført psykologiske eksperiment for å påvirke Facebook-brukernes følelser, og lyktes.

- Følelser smitter Facebook har endret tonen på stoffet i brukernes nyhetsfeed, og framhevet en enten positive eller negative innlegg fra vennene, og deretter sett hvordan det påvirker brukerens humør.

- Resultatene viser at følelser smitter. For de personene som fikk redusert det positive innholdet i sin nyhetsfeed, så var en større prosentandel av ordene i deres egne statusoppdateringer negative, og færre var positive, skriver forskerne i forskningsrapporten, som ble publisert i journalen NPAS i juni.

Samtidig mener forskerne å kunne vise at flere positive poster fra dine venner gjør at du også poster mer positivt. De mener funnene kan si noe om hvordan vi blir påvirket av sosiale medier.

- Disse resultatene tyder på at følelser uttrykt av andre på Facebook, påvirker våre egne følelser, som utgjør eksperimentelle bevis for smitte i stor skala via sosiale nettverk, skriver forskerne.

Du har samtykket Under tittelen «hvordan vi bruker informasjonen vi mottar» i Facebooks retningslinjer for informasjonsbruk, skriver de at de kan bruke informasjon fra brukerne til intern bruk, blant annet til feilsøking, dataanalyse, testing, forskning og forbedring av tjenester.

De som har blitt testet, har altså samtykket.


Og selv om forskningsmetodene har møtt kritikk, og også tolkningen av resultatene, er det nyheten om Facebook har prøvd å påvirke folks følelser som har ført til en storm på (nettopp) sosiale medier.

- I kjølvannet av både Snowden og Cuba Twitter-saken, så er Facebook sin «overføring av sinne» skremmende, skriver den amerikanske teknologen Clay Johnson på Twitter.

Eller som journalist Robinson Meyer skriver i The Atlantic Journal: - Det var sikkert lovlig, men var det etisk?

I et svar på kritikken har Facebook sendt følgende mail til the Atlantic:

- Vi gjør forskning for å forbedre våre tjenester og for å gjøre innholdet folk ser på Facebook så relevant og engasjerende som mulig. En stor del av dette er å forstå hvordan mennesker reagerer på ulike typer innhold, enten det er positivt eller negativt ladet, nyheter fra venner eller informasjon fra sider de følger, skriver en kommunikasjonsrådgiver.