Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Facebook med nye retningslinjer

Gir etter for presset.

ANSIKT UTAD: Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg under en konferanse ved universitetet i Georgetown. Foto: Andre Caballero-Reynolds / AFP / Scanpix
ANSIKT UTAD: Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg under en konferanse ved universitetet i Georgetown. Foto: Andre Caballero-Reynolds / AFP / Scanpix Vis mer

Facebook kommer fredag med nye retningslinjer om hatefullt innhold. Fra nå av skal de merke, men ikke fjerne «nyhetsverdige» innlegg med problematisk innhold, opplyser Mark Zuckerberg.

Samtidig legger Facebook ned forbud mot «en bredere kategori med hatefullt innhold» i annonser, sier Zuckerberg. Også president Donald Trumps poster vil bli underlagt de nye reglene.

Flere storannonsør har den siste tida lagt press på Facebook og Twitter som del av en protest mot mengden hatprat på nettstedene. Nå ser det ut til at Facebook gir etter for presset ved å ta nye grep.

Årsaken er en oppfatning om at den sosiale mediekjempen ikke evner å slå ned på hatprat og oppfordringer til vold. Da Unilever sluttet seg til boikotten fredag, raste Facebook-aksjen med 7 prosent.

VANSKELIG LINJE: Sjef i Facebook, Mark Zuckerberg, er tydelig hva han mener om sosiale mediers rolle rundt faktasjekk. Video: CNBC via AP Vis mer

Vil beskytte flyktninger

Zuckerberg kunngjorde de nye tiltakene i et langt innlegg på sin egen Facebook-side samme kveld.

- Vi utvider våre annonseregler til å forby påstander om at folk fra en bestemt rase, etnisitet, nasjonal opprinnelse, religiøs tilknytning, kaste, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller immigrasjonsstatus, er en trussel mot andres fysiske trygghet, helse eller overlevelse, skriver Facebook-sjefen.

- Vi utvider også våre retningslinjer for å bedre beskytte innvandrere, migranter, flyktninger og asylsøkere fra annonser som antyder at disse gruppene er underlegne eller uttrykker forakt, avvisning eller avsky rettet mot dem, fortsetter Zuckerberg.

Merking og deling

Facebook har fått kritikk fordi de har latt være å fjerne innlegg som ellers bryter med retningslinjene, med henvisning til at de har offentlig interesse.

- Vi kommer snart til å begynne å merke noe av det innholdet vi lar være å ta ned fordi det anses å ha nyhetsverdi, slik at folk kan vite det når det er tilfelle, skriver Zuckerberg.

Facebook vil også la folk dele slikt innhold «for å fordømme det».

- Men vi vil legge til et varsel som forteller folk at innholdet de deler, kan bryte med våre retningslinjer, sier Zuckerberg.

BRYR SEG: Facebook lanserer nå en ny emoji som skal uttrykke at man bryr seg. Video: CNN / Facebook. 17 april 2020 Vis mer

Børskollaps

Den europeiske matgiganten Unilever har blant annet gått ut og sagt at de slutter å annonsere på de sosiale plattformene. Aksjene til både Facebook og Twitter falt rundt sju prosent da kunngjøringen kom fra storannonsøren fredag.

Den amerikanske telegiganten Verizon sa torsdag at de inntil videre slutter å kjøpe annonser på Facebook.

Sportsutstyrsprodusentene Patagonia og North Face er blant øvrige selskaper som har sluttet seg til boikotten.

- Organisert hat

Facebook vagt oppsikt tidligere i juni, da de valgte å fjerne Trump-reklamer. Årsaken var at sosiale medier-giganten mente reklamene bryter med retningslinjene om organisert hat.

- Vi fjernet disse innleggene og reklamene fordi de brøt våre regler om organisert hat, sa Facebook-talsperson Andy Stone til CNN.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!