SKANDALE: Opp mot 87 millioner Facebook-brukere kan ha blitt berørt av Cambridge Analytica-skandalen, og ikke 50 millioner, som det tidligere har blitt antatt. Foto: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration
SKANDALE: Opp mot 87 millioner Facebook-brukere kan ha blitt berørt av Cambridge Analytica-skandalen, og ikke 50 millioner, som det tidligere har blitt antatt. Foto: REUTERS/Dado Ruvic/IllustrationVis mer

Facebook-skandalen: 87 millioner brukere rammet

- Et vanvittig høyt tall, sier Torgeir Waterhouse fra IKT Norge.

(Dagbladet): Opp mot 87 millioner Facebook-brukere kan ha blitt berørt av Cambridge Analytica-skandalen, og ikke 50 millioner, som det tidligere har blitt antatt. Det kommer fram onsdag kveld.

Det var i midten av mars det først kom fram at Cambridge Analytica har stjålet personopplysninger om millioner av Facebook-brukere. Analyser av datamaterialet ble seinere solgt til blant annet Donald Trumps valgkampstab. Nå ser det altså ut til at skandalen er større enn først antatt.

Det opplyser Facebooks teknologi-sjef Mike Schroepfer, som understreker at det i hovedsak er personer i USA som - er rammet. ​

- Totalt tror vi at Facebook-opplysninger om opptil 87 millioner brukere, flesteparten av dem i USA, kan ha blitt delt på uheldig måte med Cambridge Analytica, sier han.

- Et vanvittig høyt tall
- Dette understreker alvoret i saken. Alle må ha forståelse for hva man deler, sier Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier ved IKT Norge.

Waterhouse mener at anslaget på 50 millioner stammer fra journalister fra The Guardian og New York Times. Facebook har brukt tid på å kartlegge situasjonen, og kommer nå ut med sitt anslag.

- Uansett er det et vanvittig høyt tall. Om det er 50 eller 90 millioner, så er problemet der uansett. Men det er klart at omfanget og konsekvensen blir større nå, sier Waterhouse til Dagbladet.

Han påpeker at det er viktig å være klar over at det har skjedd store endringer i systemet siden dette skjedde, og at Facebook nå gjør ytterligere endringer.

- Cambridge Analytica brukte informasjonen til et annet formål enn de hadde lov til. Dette illustrerer hvor viktig det er å kunne stole på de involverte og at vi er avhengige av fokus og opplyst debatt om personvern på nett.

Waterhouse er trygg på at Facebook skal fortsette å være en stor plattform langt framover i tid, og sier at selskapet forsøker å rydde opp i situasjonen som har oppstått.

- Denne, og liknende skandaler, påvirker tjenester og hvordan vi leverer data. Det blir ikke som det var, legger han til.

«Facebook vet alt om deg»
Også seniorrådgiver ved Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), Hans Marius Tessem, ser alvorlig på opplysningene som kommer fram. Han sier at situasjonen var alvorlig første gang, og at det faktum at tallet nå øker, gjør det hele enda verre.

- Saken blir enda større og enda verre. Når man bruker et produkt, må det være tillit mellom leverandør og bruker, sier Tessem.

«Facebook vet alt om deg». Frasen har nok mange hørt flere ganger, i lang tid før skandalen.

- Folk har ikke trodd helt på det eller hatt et avslappa forhold til det. Så kommer dette fram, og det har betydning for hver og en av oss. Vi ser konsekvensen av det, det er en vekker, mener seniorrådgiveren.

Tessem legger til at det store spørsmålet nå blir om Facebook klarer å bygge opp tilliten til brukerne igjen.

- Det er vanskelig å svare på. Hvordan brukerne reagerer er uforutsigbart. «Slett Facebook»-kampanjer har tatt av og børsen har reagert. Det er mange ting som tyder på at dette har mye å si for folk. Men har Facebook blitt en så viktig del av folks liv at det blir trøblete å slette profilen, spør han.

Må møte til høring

Kritikken har haglet mot Facebook, og sjefen selv, Mark Zuckerberg, har vært under stort press siden nyheten om at det var lekket personinformasjon fra sosiale mediegiganten sprakk.

FACEBOOK: Facebook har allerede falt 10% på børsen, etter avsløringer om salg av personopplysninger som kan ha påvirket det amerikanske valget. Slik gjør du dine opplysninger hemmelig for andre applikasjoner. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

Zuckerberg må 11. april møte til høring i Kongressen for å forklare seg i personvernskandalen som er rullet opp.

Det britiske parlamentet og EU-parlamentet har også bedt Zuckerberg om å stille til høring. ​

Fjerner søkemuligheter

Schroephers uttalelser kom onsdag i forbindelse med at Facebook kunngjorde innføring av nye retningslinjer for personvern. De nye reglene legger begrensninger på hva slags opplysninger tredjeparter kan få tilgang på.

Blant annet skal Facebook begrense tilgangen som apper har til brukeropplysninger og hendelser, samt informasjon om grupper, medlemslister og innhold, skriver NTB.

Facebook fjerner også muligheten for å lete etter brukere ved å søke på telefonnummer eller e-postadresser. Facebook argumenterer med at selskaper som har hatt tilgang på telefonnumre og e-postadresser på denne måten har kunnet samle inn brukerprofiler.

- Dette ser ut som et forsøk på å gjenvinne tilliten. Så er spørsmålet om dette er nok, sier Tessem om tiltakene.

Han mener det også blir spennende å se om det blir noen forskjell i brukergruppene, spesielt med tanke på alder.

- Veldig mange voksne bruker Facebook. Ungdommen er på Facebook, men de bruker det på en helt annen måte og er ikke så avhengige av plattformen. Om de vil flykte fortere, blir interessant å se.

Uskyldige tester - viktig info

Avsløringen om informasjonslekkasjen har fått både Facebook-brukere og sikkerhetseksperter til å rynke på nesa. En av dem er seniorrådgiver Vidar Sandland hos Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), som Dagbladet intervjuet tidligere i forbindelse med saken.

Han fortalte den gang at selv det som framstår som uskyldige tester eller quizer kan tappe deg for personopplysninger som seinere brukes til helt andre ting enn du tror.

Og informasjonen er verdt millioner av kroner for de rette personene.

- De aller færreste reflekterer over hvor kraftig Facebook faktisk er som virkemiddel og hvor mye informasjonen de henter kan brukes til å påvirke deg. De som står bak, gjør ikke dette fordi du skal få et bilde av en katt når du svarer på ti spørsmål for å finne ut hvilket dyr du likner mest på. Det er en avansert markedsundersøkelse som gir dem svært viktig personinformasjon, forklarer Sandland.

- Vårt ansvar

Dagbladet har tidligere også vært i kontakt med Facebooks kommunikasjonssjef i Norden, Peter Andreas Münster, som kommenterer situasjonen og informasjonslekkasjen. Han har vært klar på at det er selskapets ansvar å beskytte brukernes data.

- Hvis vi ikke kan gjøre det, så fortjener vi ikke brukerne. Dette er alvorlig, vi har gjort feil og vi innrømmer det helt og holdent. Vi vet også at vi må jobbe hardt for å gjenvinne folk tillit, skrev Münster i en e-post til Dagbladet i mars.

Han forsikret også om at selskapet jobber døgnet rundt for å forsikre seg om at noe liknende ikke skjer igjen.

- Ingenting er mer viktig for oss enn å beskytte folks privatliv, og det er vårt ansvar å ikke bare si det, men også å vise at vi mener dette gjennom vårt arbeid og endringene som gjøres etter det som har kommet fram, skrev Münster. ​​