TIL KAMP: Facebook vil gjøre det vanskeligere å bruke programvare som hindrer reklame. Foto: REUTERS/Dado Ruvic
TIL KAMP: Facebook vil gjøre det vanskeligere å bruke programvare som hindrer reklame. Foto: REUTERS/Dado RuvicVis mer

Facebook trapper opp krigen mot adblock

Vil gjøre det vanskeligere å bruke programvare for å slippe reklame.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Såkalte adblock-tjenester hindrer visningen av nettannonser og fører til store tap for selskaper som selger annonser.

I et blogginnlegg skriver Facebook at de framover kommer til å bruke ny teknologi for å omgå reklameblokkeringer. Dermed blir brukere med adblock-programvare likevel nødt til å se reklame når de besøker det sosiale nettverket.

– Noen adblock-selskaper tar imot penger for å vise reklamer de tidligere blokkerte – en praksis som i beste fall er forvirrende for folk, og som reduserer finansieringen til journalistikk og andre gratistjenester som vi bruker på nettet, heter det i innlegget, som er ført i pennen av visedirektør for Facebooks reklame- og forretningsplattform Andrew Bosworth.

I første omgang gjelder det nye reklameregimet på Facebook for PC-brukere. Facebook-appen er allerede immun mot reklameblokkering, mens mobilbrukere som besøker Facebook gjennom nettleseren fortsatt kan bruke adblock. (bNTB)