Facebook varsler flere endringer

Mark Zuckerberg bytter ut det ikoniske blå banneret. Han skal også gjøre Facebook bedre for private samtaler.

BLIR HVITT: Facebook kvitter seg med det blå banneret. Foto: Justin Sullivan / AFP
BLIR HVITT: Facebook kvitter seg med det blå banneret. Foto: Justin Sullivan / AFPVis mer

Facebook skal bytte ut den ikoniske blå fargen, skriver Washington Post.

Det annonserte Facebook-sjef Mark Zuckerberg fra scenen på utviklerkonferansen F8 i California.

Det blå banneret skal nå byttes ut med et hvitt, rent design. Designet skal oppdateres både på desktop og mobil, og endringen skal skje i løpet av de neste ukene.

New York Times skriver at Zuckerberg ønsker å styre Facebook vekk fra å være en slags offentlig plattform - og gjøre mediumet bedre for private samtaler.

Egen «grupper»-del

Med endringene skal brukerne lettere kunne finne fram til de delene av Facebook man liker å bruke.

Washington Post skriver at forsiden fortsatt vil være den samme, men at det skal bli mye enklere å navigere seg bort fra den og til for eksempel private grupper.

Ifølge New York Times skal Facebook legge til en egen «grupper»-del i hovedmenyen med anbefalinger for grupper som brukere kan ønske å delta i. Meldinger ment for nære venner og familie vil ha sin egen seksjon inne i Facebook Messenger.

- Dette i kombinasjon vil skape en mer pålitelig plattform. Du vil kunne kontakte og dele med venner over alt. Dette blir vevd inn i Facebook, sier Facebook-sjefen til avisa.

Mer «stories»

Zuckerberg forteller at endringene kommer som følge av at private meldinger, grupper og såkalte «stories» er de plattformene som vokser mest.

- I 2019 forventer vi at vi deler flere antall «stories» enn generelle oppdateringer på Facebook, sier han.

Zuckerberg ønsker også å smelte WhatsApp og Messenger sammen, slik at brukerne kan sende beskjeder på tvers av plattformene. Dette skal skje kryptert.

I tillegg er planen å gjøre Facebook Messenger tilgjengelig som en egen versjon på PC og Mac.

Det er også varslet endringer for Instagram. Her skal det bli enklere å handle direkte i appen.