NYE TJENESTER: Facebook lanserer stadig nye tjenester. Noen har de også lagt på is, som den såkalte ansiktsgjenkjenningsfunksjonen. Foto: Scanpix
NYE TJENESTER: Facebook lanserer stadig nye tjenester. Noen har de også lagt på is, som den såkalte ansiktsgjenkjenningsfunksjonen. Foto: ScanpixVis mer

- Facebook veit mer om deg enn staten

Sitter på flere personopplysninger enn noen andre i verdenshistorien har vært i nærheten av, sier Datatilsynets direktør.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): «Facebook er verdens største sosiale nettsamfunn, med rundt 800 millioner brukere. Facebook kan sies å være det største, og kanskje mest intrikate, lageret av personopplysninger. Vi er nå kommet til et punkt der det ikke er usannsynlig at Facebook vet mer om en del av oss enn enkeltinstanser i staten.»

Sitatet er hentet fra rapporten «Personvern 2013 - tilstand og trender» , som er et resultat av en undersøkelse Datatilsynet og Teknologirådet har gjennomført i år.

Vet ikke hvordan opplysningene brukes Direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon mener det er bekymringsfullt at et selskap har så mange opplysninger om oss - spesielt når vi ikke veit hva opplysningene vil bli brukt til.

- Vi deler mye informasjon med hverandre på Facebook. Facebook veit når vi er født, hvor vi bor, vår sivile status, hva vi jobber med, hvilke interesser vi har, hvordan vi ser ut og hvilke venner vi har, for å nevne noe, sier han til Dagbladet.

- Staten veit også mye om oss, via helseregistre, NAV, skoleregistre og forsvaret, men det er verdt å merke seg at Facebook sitter på flere personopplysninger enn noen andre i verdenshistorien har vært i nærheten av, legger han til.

93 prosent av nordmenn på Facebook I den nye personvernrapporten som ble publisert denne uka kommer det fram at 93 prosent av nordmenn i alderen 15-29 år har en Facebook-konto, og at over halvparten av alle over 60 år er på Facebook.

Av norske Facebook-brukere svarer 44 prosent at de har endret personverninnstillingene i løpet av det siste halve året, men så mange som en av fire har aldri har rørt disse innstillingene.

Ifølge Thon er det spesielt de eldre brukerne som virker å ha en passiv holdning til personvernet. Seks av ti i aldersgruppa over 60 år har aldri endret personverninnstillingane.

- Det er et varsko, og vi har hatt møter med Facebook om at de må legge til rette for at folk kan endre personvernopplysningene. Samtidig må det en skjerpings til hos de over 60 år. De må vise større ansvar for egne opplysninger, men også når det gjelder bilder de legger ut om andre - for eksempel av barnebarna, sier Thon.

Bekymret for nye tjenester Datatilsynet har tidligere uttrykket bekymring i forhold til Facebooks nye søkemotor Graph Search, som har som mål å gjøre all personlig informasjon søkbar, og blir fremstilt som en helt ny måte å tenke både søk og sosialt nettverk på.

- Dette er en helt ny måte strukturere informasjon på, og gjøre den søkbar. Dette er et eksempel på tjenester fra Facebook vi ikke visste ville komme, sier Thon.

Et annet eksempel er såkalt ansiktsgjenkjenning. Teknologien gjør det mulig å automatisere søk av personer basert på bilder. Etter kritikk fra flere europeiske tilsynsmyndigheter har imidlertid Facebook lagt ansiktsgjenkjenning-tjenesten på is i Europa av personverngrunner.

- Når de sier de har lagt det på is, ligger det vel i korta at de vil komme tilbake med dette, sier Thon, som forteller at han er bekymret for hva denne typen teknologi kan føre til.

BEKYMRET: Direktør Bjørn Erik thon i Datatilsynet mener det er bekymringsfult at man ikke vet hvordan Facebook vil bruke alle personopplysningene de sitter på. Foto: Jo Straube / Dagbladet Vis mer

- Hva vil dette innebære? At man får reklame basert på utseendet vårt? spør han retorisk.

Godt samarbeid Thon understreker imidlertid at han opplever samarbeidet med Facebook som godt.

- Facebook er et firma man kan møte og snakke med. De lytter til det personevernmyndigheter i andre land sier. De er dessuten åpne på at de tjener penger på brukernes informasjon, og at de tjener penger på personrettet reklame, sier han.

- Hva er dine beste råd til personer som er på Facebook?

- Ikke legge ut bilder man ikke burde, ikke dele for sensitive helseopplysninger, og spørre før man tagger andre i sine bilder. Selv legger jeg ikke ut informasjon om meg selv på Facebook som jeg ikke kunne skrevet på lapper og delt ut til fremmede mennesker på et kjøpesenter, sier han.