228 MISTET LIVET:  - Faen, vi kommer til å krasje! Det kan ikke være sant! sier Air France-kaptein Marc Dubous minutter før det styrtet i Atlanterhavet i 2009 med 228 personer om bord. Foto: AFP/Scanpix
228 MISTET LIVET: - Faen, vi kommer til å krasje! Det kan ikke være sant! sier Air France-kaptein Marc Dubous minutter før det styrtet i Atlanterhavet i 2009 med 228 personer om bord. Foto: AFP/ScanpixVis mer

- Faen, vi kommer til å krasje! Det kan ikke være sant

Air France-kapteinens siste ord før det styrtet i Atlanterhavet med 228 personer om bord i 2009.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Faen, vi kommer til å krasje! Det kan ikke være sant! sier Air France-kaptein Marc Dubous minutter før det styrtet i Atlanterhavet i 2009 med 228 personer om bord.

For første gang vil den komplette lydloggen fra cockpiten fra flight 447 publiseres, ifølge forfatteren av boka «Piloting Error, Volume 5» av flysikkerhets-eksperten Jean-Pierre Otelli, ifølge nyhetsbyrået Bloomberg.

Forvirring Den franske flyhaverikommisjonen BEA har tidligere publisert to rapporter som bare inneholdt utvalgte setninger fra lydloggen som fanger opp stemmene til David Robert (37), Pierre-Cedric Bonin (32) og kaptein Marc Dubous (58).

Rapportene har vist at flyet trolig gikk inn i en aerodynamisk stall etter at pilotene hadde fått flyet til å øke høyden for raskt.

Otelli beskriver i opptakene, som skal stamme fra Cockpit Voice Recorder (CVR), en scene fylt av forvirring, mangel på koordinasjon og benektelse blant pilotene og besetningen om bord på Air France-flyvning 447 i minuttene og timene før flystyrten.

- Denne ulykken og mysteriet rundt den, vakte mye følelser i Frankrike og Brasil. Bak spørsmål om dagens flysikkerhet og pilotutdannelse, vil styrten på flyvningen mellom Rio de Janeiro og Paris være en viktig studie for flybransjen, skriver Otelli.

Triviell «whiskey-snakk» Ifølge Otelli avslører lydloggen at ingen av pilotene virket å være helt sikker på hvem som hadde kontroll over flyet til tider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I boken avsløres en heller triviell tone blant besetningen i timene før den dødelige flystyrten. På et tidspunkt kommer en flyvertinne inn og spør om temperaturen i bagasjerommet kan senkes for å beskytte kjøttet hun hadde kjøpt i Brasil. Pilotene svarer med at de sender henne regningen for det ekstra drivstoffet som brukes på det.

Tidligere i flyvningen hører man ifølge Otellis bok kapteinen og co-piloten lytte på musikk etter middagen og spøker om at «alt vi trenger nå, er whisky».

- Mangel på respekt Flyhavarikommisjonen BEA fordømmer publiseringen av den komplette lydloggen, fordi de mener personlige samtaler mellom besetningen ikke har noe å si for hendelsen, og «viser en mangel av respekt for de avdøde besetningsmedlemmene».

BEA vil komme med en fullstendig rapport i juni til neste år etter at de har snakket med eksperter som vil finne ut pilotenes handlingsmønster under en svært stressende situasjon.

En foreløpig rapport fra en kriminalgranskning som stort sett baserer seg på BEAs funn har konkludert med at is som blokkerte fartssensorene fikk autopiloten til å koble seg ut og at pilotene deretter reagerte feil på dette.

Franske luftfartsmyndigheter sier at informasjon i boken ikke er verifisert og at de ikke vil bidra til å kaste lys over om lydloggene faktisk er reelle eller ikke.

De siste ordene Ifølge Otellis bok, delvis gjengitt av Daily Mail, skal dette være de siste ordene som ble sagt i flyet:

Co-pilot David Robert: Fly oppover! Fly Oppover! Fly oppover!

Co-pilot Pierre-Cedric Bonin: Men jeg har flydd nedover på maksimalt nivå i en periode nå.

Kaptein Marc Dubois: Nei, nei, nei! Ikke fly oppover! Nei, nei!

Kaptein Marc Dubois: Faen! Vi kommer til å krasje. Det kan ikke være sant!

Co-pilot Pierre-Cedric Bonin: Men hva har skjedd?