KUNNE HATT EN ALLIERT: - I stedet for å slåss med de ansatte, kunne de hatt en alliert, sier AFA-president Sara Nelson om Bjørn Kjos og Norwegian. Nelson leder fagforbundet AFA som organiserer amerikanske kabinansatte i Norwegian. Foto: Jacquees Hvistendahl / Dagbladet
KUNNE HATT EN ALLIERT: - I stedet for å slåss med de ansatte, kunne de hatt en alliert, sier AFA-president Sara Nelson om Bjørn Kjos og Norwegian. Nelson leder fagforbundet AFA som organiserer amerikanske kabinansatte i Norwegian. Foto: Jacquees Hvistendahl / DagbladetVis mer

Sara Nelson leder verdens største kabinansatte-fagforening

Fagforeningsboss om Norwegian: - De utveksler folk som du bytter serviettene på flyet

Nå håper AFA-president Sara Nelson på en ny, frisk start i forholdet til flyselskapet. 

- De kunne ha løst dette ganske enkelt. I stedet for å slåss med de ansatte, kunne de hatt en alliert, sier Sara Nelson, president i det amerikanske fagforbundet Association of Flight Attendants (AFA).

Hjertesukket kommer midtveis i et intervju med Dagbladet, mens hun snakker om forholdet til Norwegian og konsernsjef Bjørn Kjos.

Til nå har forholdet, forsiktig sagt, vært anstrengt.

Likevel stemte Norwegians amerikanske kabinansatte i mars for å tilsluttes AFA - stikk i strid med ledelsens råd.

Grunnen til Norwegian-ledelsens motvilje var at AFA har kjempet innbitt mot en USA-lisens for Norwegians irske datterselskap NAI.

- I Kjos' hender

Det Nelson og AFA særlig har vært bekymret for, er at Norwegians irske datterselskap NAI vil bruke mannskaper fra utenfor Europa og USA på sine USA-flygninger - og dermed undergrave amerikanske arbeidslivsstandarder.

Dette mener Norwegian er ubegrunnet.

I januar saksøkte AFA og flere andre fagforbund myndighetene som i desember ga NAI en USA-lisens.

Denne uka var Nelson i Oslo, i en konferanse for de kabinansattes tillitsvalgte i Norwegian-konsernet, hos fagforbundet Parat.

- Hvor realistisk er det at du og Bjørn Kjos kan bli allierte?

- Hvis vi forhandler fram en tariffavtale, og får svart på hvitt de beskyttelsene som vi har vært bekymret for å miste, løser det problemene. Det ligger i hans hender, sier Nelson til Dagbladet.

Forhandlingene om en tariffavtale i USA pågår nå, med en statlig mekler på grunn av store problemer i innledningsfasen.

Møtte ikke Kjos

Dagen før Nelson på onsdag snakket med Dagbladet, besøkte hun Norwegians hovedkvarter. Der møtte hun juridisk direktør Frode Berg og kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen - men ikke Bjørn Kjos.

- De virket oppriktige, og vi hadde et godt møte. Det var et «meet and greet», sier Nelson. Hun oppfattet det som et forsøk fra begge parter på å se om de kan ha en dialog.

- Etter møtet er jeg forsiktig optimistisk. Men jeg må se på hva de gjør, og har ennå ikke beviser på at de følger opp det de sier, sier Nelson til Dagbladet.

Hun og Norwegian er på kollisjonskurs om det hun mener er en bekvemmelighetsflagg-modell.

- De insisterer på at de ikke er en bekvemmelighetsflagg-modell, og likevel planter de flagg over hele verden, og flytter omkring på folk fra datterselskaper, og utveksler folk som du ville bytte serviettene på flyet, sier Nelson.

Etter at Dagbladet konfronterte Lasse Sandaker-Nielsen med Nelsons synspunkter, tok han kontakt med henne. Deretter la Nelson torsdag morgen igjen følgende mobilbeskjed til Dagbladet:

«Bekymringene jeg uttrykte er enten i fortid eller satt på vent, fordi vi må ha muligheten til å starte et nytt forhold.»

Sandaker-Nielsens kommentar kan leses her.

- Armlengdes avstand

Et annet stridstema mellom fagforeninger og ledelse, er Norwegians bruk av bemanningsselskapet OSM Aviation, hvor Norwegian eier halvparten. Nelson mener OSM, som ledes av Espen Høiby, brukes som en «buffer» for å unngå ansatte-forpliktelser.

Både Nelson og Ernesto Iglesias i den spanske fagforeningen USO (Union Sindical Obrera) , som er med under intervjuet med Dagbladet, mener dette skaper en komplisert struktur, og et fiendtlig forhold til de ansatte.

- UAKSEPTABELT: - Det er uakseptabelt det de har gjort i USA, og i Malaga i Spania, hvor selskapet fikk en bot på 10.000 euro, sier Ernesto Inglesias i den spanske fagforeningen USO. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

- De holder de ansatte på en armlengdes avstand, sier Nelson, og mener Norwegian har en motvilje mot å forplikte seg med langsiktig jobbsikkerhet.

Hun mener dette ble tydelig gjennom motstanden mot å godta at de amerikanske kabinansatte var ansatt i Norwegian.

Striden endte med nederlag for Norwegian, da et myndighetsorgan i USA avgjorde at de var ansatt i både Norwegian og OSM Aviation.

- Behandles forskjellig

Hun sier at det, hvis man skal ta Norwegian på ordet og de bruker bemanningsbyrået fordi de skal ha mannskaper over hele verden og vil ha enhetlige forhold, likevel er ulikheter.

- Svensker behandles forskjellig fra spanjoler og amerikanerne, og de setter alle til å jobbe sammen på flyet. Det virker som de prøver å utnytte de lovene som måtte være på det stedet der de planter flagget, sier Nelson, og konklurderer på denne måten:

- Hvis ikke det er en bekvemmelighetsflagg-modell, vet jeg ikke hva det er.

Forsiktig optimist

Striden som oppsto etter at Norwegian-ledelsen i mars prøvde å få de amerikanske kabinansatte til å stemme nei til en AFA-tilslutning, var ifølge Nelson ikke tema i tirsdagens møte med Norwegian.

Ifølge de kabinansattes fagforeningsleder Valentin Lorien var dette ulovlig innblanding i en ansatte-avstemning - noe Norwegian er uenig i.

- Jeg tok ikke med noe av det til møtet, fordi jeg så det som en mulighet til å møtes ansikt til ansikt og få en frisk start, men hvis det fortsetter, er det ekstremt problematisk, fordi det forsurer mulighetene for et annerledes forhold, sier Nelson om striden rundt avstemmingen.

- Hvordan er sjansene for at det kan bli rettslige skritt?

- Det er vanskelig å si, fordi vi har vendt et blad, og venter på å se om det lever videre eller dør hen, men hvis det er innblanding i rettighetene til Norwegians kabinansatte, vil vi forsvare deres rettigheter til og med i et søksmål. Men basert på møtet i går, er jeg forsiktig optimistisk.

Ernesto Iglesias i USO nevner en bot for å ha hindret et fagforeningsvalg i Spania som eksempel på hva som må endres for å jobbe med USO.

- Det er uakseptabelt det de har gjort i USA, og i Malaga i Spania, hvor selskapet fikk en bot på 10.000 euro. Det kan ikke skje igjen. Budskapet det sender at fagforeninger ikke er velkomne, sier Iglesias.

Bemannings-striden

Sara Nelson svarer kort og kontant, da Dagbladet spør hva som skiller Norwegian fra andre flyselskaper.

- OSM skiller dem.

- At de bruker et bemanningsbyrå?

- Ja.

- Men det gjør også andre flyselskaper?

- Ikke i USA.

- Men er det ikke andre flyselskaper utenfor USA som flyr til og fra USA, som bruker bemanningsbyråer?

- Jo, det er det, men vi representer også Cathay Pacifics kabinansatte som er basert i USA, og de er direkte ansatte i flyselskapet, sier Nelson.

Om Espen Høiby

Mens Sara Nelson gjerne vil snakke med Norwegians ledelse, er hun ikke like opptatt av å sette seg ned med OSM Aviation-sjef Espen Høiby.

- Jeg er alltid villig til å møte hvem som helst, men vi er vant til å ha et forhold til flyselskapet, og vi er interessert i å ha et forhold til flyselskapet, sier Nelson.

- Han er ikke din topp-prioritet?

- Nei, fordi jeg mener Norwegian er flyselskapet, og det er Norwegians ledelse som har en interesse i å ha en engasjert, motivert gruppe av ansatte, sier Nelson.

Selv om Norwegian og OSM Aviation gjerne understreker at de er ulike selskaper med forskjellig ledelse, er ikke Nelson i tvil om hvem som har den avgjørende innflytelsen i ansatte-spørsmål.

- Kjos. I alle saker.

- Hvordan vil du karakterisere Høibys rolle?

- OSM har fått rollen som en administrativ funksjon for HR-tjenester. Forholdet som teller, er det som er mellom Norwegian og de kabinansatte. Og passasjerene kjøper ikke billettene fra OSM, gjør de, spør Sara Nelson.