ANGRIPES AV FAGFORBUND: Toppsjef Mark Zuckerberg i Facebook oppfordres sterkt til å bidra for at bussjåførene som frakter arbeidernes hans til og fra arbeid skal få bedre lønn og arbeidstid. Foto: Scott Olson/Getty Images/AFP
ANGRIPES AV FAGFORBUND: Toppsjef Mark Zuckerberg i Facebook oppfordres sterkt til å bidra for at bussjåførene som frakter arbeidernes hans til og fra arbeid skal få bedre lønn og arbeidstid. Foto: Scott Olson/Getty Images/AFPVis mer

Fagforeningskamp for bussjåførene til Facebook

Bussjåfører som frakter «adelen» i Facebook til og fra arbeidet klager på dårlig lønn og lange dager. Nå organiserer de seg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bussjåførene som frakter godt betalte ansatte i Facebook til og fra selskapets hovedkvarter i Silicon Valley er lei av lange dager og dårlig betalt. Nå har de søkt om medlemskap i fagforbundet Teamsters.

New York Times skriver at mange sjåfører klager over at de jobber fra klokka 06.00 om morgenen og at de ikke blir ferdige med arbeidsdagen før ved 21.00-tida om kvelden, femten timer etter at arbeidsdagen startet. Fagforbundet Teamsters har skrevet et brev til toppsjefen i Facebook, Mark Zuckerberg. Der ber de om at han griper inn overfor selskapet som har kontrakt for å kjøre de ansatte i Facebook til og fra arbeid.

«Adelsmenn» Fagforbundets talsmann Rome Aloise begrunner kravene på denne måten: «Når dine arbeidstakere får ekstraordinært høye lønninger og kan leve sine gode liv i noen av de mest eksklusive boområder, kan ikke disse bussjåførene forsørge sine familier, sende sine barn til skole, eller aller minst ha en drøm om å kjøpe seg hus i nærheten av der de har sitt arbeid. »

Han minner også om tider da adelsmenn ble kjørt rundt i vogner av sine tjenere: «Ærlig talt, lite har forandret seg bortsett fra at adelsmennene nå er dine ansatte og tjenerne er bussjåførene som kjører dine ansatte fram og tilbake hver dag.»

Vil organisere flere Fagforbundet Teamsters ønsker først å organisere og hjelpe sjåførene som kjører de ansatte i Facebook. Deretter håper de å få organisert sjåførene som kjører ansatte i Google, Apple og andre selskaper i Silicon Valley.

- Vi håper dette skal få en dominoeffekt. Hvis vi klarer å forhandle fram en anstendig avtale for de som kjører for Facebook, vil de andre komme etter, forklarer Rome Aloise.

Jeff Leonoudakis, direktøren for busselskapet Loop Transportation, sier at sjåførene tjener mellom 18 og 20 dollar i timen og at selskapet tar godt vare på sine ansatte.

- Vi betaler også ekstra når de jobber overtid, noe de fleste andre selskaper ikke gjør for sine sjåfører, sier direktøren.