HELT FEIL: Nei, Noora (6) ble ikke hentet av barnevernet fordi hun hadde for få leker. Fotomontasje: Bruce Stanfield/Shutterstock og skjermdump/Facebook
HELT FEIL: Nei, Noora (6) ble ikke hentet av barnevernet fordi hun hadde for få leker. Fotomontasje: Bruce Stanfield/Shutterstock og skjermdump/FacebookVis mer

Faktisk.no: Nei, Noora (6) ble ikke hentet av barnevernet fordi hun hadde for få leker

Konklusjon: Faktisk helt feil.

Nei, Noora (6) ble ikke hentet av barnevernet fordi hun hadde for få leker

Påstand

«Noora (6) hentet av barnevernet – hadde for få leker – moren fortvilet.»

Aftenstidende.com, 10.09.2018

Aftenstidende.com

Konklusjon: Faktisk helt feil

Historien om Noora (6) er oppdiktet. Nettstedet som har publisert historien, er en del av et norsk nettverk av løgnfabrikker. Bildet av Noora er fra et kommersielt arkiv for illustrasjonsbilder, og barnevernlederen som er sitert i saken finnes ikke.

Gjennomgang

- Noora (6) hentet av barnevernet – hadde for få leker – moren fortvilet

Dette er tittelen på en artikkel nylig publisert på Aftenstidende.com. Nettstedet er en del av et nettverk av løgnfabrikker , som Faktisk.no har skrevet om flere ganger den siste tiden.

Artikkelen omtaler en dramatisk hendelse, som skal ha skjedd fredag 7. september. Da skal fire politibetjenter og to representanter fra det kommunale barnevernet ha troppet opp på døra hos familien Setterud.

Barnevernet skal ha hentet seksåringen Noora ut av hjemmet fordi de mente hun hadde blitt utsatt for omsorgssvikt. Det er spesielt én bekymring – fremmet av barnehagen – som skal ligge til grunn for vedtaket om omsorgsovertagelse, ifølge artikkelen:

– Noora har for få leker. Barnevernet mener at et barn på 6 år bør ha minst 40 leker. Noora har kun 38 leker.

Sterke reaksjoner

BILDE: http://res.cloudinary.com/faktisk/image/upload/s--DcCITmcG--/w_1200/j2zrqj4v07hgwxpd1jvh.jpg

Foto: Skjermdump/Facebook.

Artikkelen ble først delt på Facebook av Kundeservice, en side som daglig sprer oppdiktede historier og memer der følgerne oppfordres til å like, dele og tagge. Artikkelen har også blitt delt i barnevernkritiske Facebook-grupper som «Barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet».

Gruppen har over 23 000 medlemmer, og hatet mot barnevernet er svært utbredt. Også i kommentarfeltet under artikkelen på Aftenstidende.com er reaksjonene mot barnevernet sterke:

- Så sitter det vel en ny «fosterfamilie» på lur, klar til å ta imot barnet og bruke det som sexleketøy og hjernevaske det.

- Det er mange innen politiet, barnevern osv osv, som liker små søte barn i 6 års alderen......

- Faen ta en skulle skutt de psykopatene i barnevernet som gjør slikt.

- Bare tull

Flere av dem som har kommentert er aktive i barnevernkritiske grupper på Facebook. Selv om Aftenstidende.com skriver helt nederst på nettsiden sin at de «publiserer humor og satire hver dag», tror mange at saken om Noora er en virkelig historie.

Andre har fått med seg hva slags type nettsted Aftenstidende.com er:

- Er det virkelig noen som tror på dette her? Ikke rart at folk går på alt mulig i dette landet her....

- Sørg nå for å vite hva dere leser. Kildesjekk, folkens!!

- BARE TULL

Oppdiktede kilder

Artikkelen om Noora følger det samme mønsteret som mange av de oppdiktede historiene løgnfabrikkene sprer:

  • Det står ikke hvem som har skrevet saken.
  • Bildet av Noora er et tilfeldig bilde hentet fra Internett.
  • Noora er den eneste i familien Setterud som er omtalt med fornavn. Moren er sitert i saken, men ikke med navn.
  • «Barnevernleder» Marianne Kullerud finnes ikke. Når man søker på navnet på Google, får man bare treff på artikkelen til Aftenstidende.com.
  • Det er ingen Marianne Kullerud som har blitt sitert i VG i en slik sak.
  • Det står ingenting om hvilken kommune dette skal ha skjedd i.

BILDE: Barnevernleder Marianne Kullerud finnes ikke.

Foto: Skjermdump/Google

Ingen informasjon

Redaktørstyrte medier er vanligvis svært forsiktige med å identifisere barn i barnevernssaker. Det står i Vær Varsom-plakaten , som er pressens etiske regelverk, at «barns identitet skal som hovedregel ikke røpes i familietvister, barnevernssaker eller rettssaker».

Medier som følger Vær Varsom-plakaten ville sannsynligvis ikke identifisert Noora med fornavn eller familien med etternavn hvis de skulle skrive om en omsorgsovertagelse. I mange tilfeller ville også barnevernlederen og kommunen blitt anonymisert for å unngå å bidra til identifisering av barnet.

På Aftenstidende.com er det ingen informasjon om hvem som står bak nettstedet. Ingen av sakene er daterte, og de har heller ingen oppgitte artikkelforfattere. Bare ved å klikke seg inn i den lovpålagte personvernerklæringen, finner vi en anonym kontaktadresse.

Så langt har ikke Faktisk.no fått svar på noen henvendelser vi har sendt til denne adressen.

- Vil destruere barnevernet

Aftenstidende.com er tilknyttet et nettverk av løgnfabrikker som Faktisk.no har grunn til å tro at har forbindelser til bloggeren Rene Kleveland og webdesigneren Leo Victor Lunde.

Faktisk.no har kontaktet Kleveland på e-postadressen som er oppgitt på bloggen hans , men ikke fått svar. Lunde har imidlertid svart på spørsmål, etter at han delte artikkelen om Noora i ulike grupper på Facebook.

BILDE: http://res.cloudinary.com/faktisk/image/upload/s--xhpqbZAS--/w_1200/wya1f6tiwbalhqb2ix2k.jpg

Foto: Skjermdump/Facebook

«Barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet» var blant gruppene Lunde delte artikkelen i. Den er nå slettet fra gruppen, men rakk å skape et voldsomt raseri i kommentarfeltet.

Lunde skriver i en e-post til Faktisk.no at han ikke har noe med Aftenstidende.com å gjøre, men at han kjenner eieren.

- Han har selvfølgelig en politisk agenda, og ønsker å destruere barnevernet. Det har vært selve målet med løgnfabrikkene fra starten av, skriver Lunde.

- Hvorfor delte du denne oppdiktede historien i en gruppe, hvor du antagelig vet at mange vil ta innholdet for god fisk?

- Hvis noe kan skade barnevernet, deler jeg det gjerne. Akkurat der har jeg et like dårlig moralsk kompass som de mange barnevernslederne jeg har møtt i ungdommen, svarer Lunde.

Kvinne gravid med katt

Som Faktisk.no tidligere har skrevet blant annet i denne faktasjekken , er det all grunn til å være skeptisk til det som står på Aftenstidende.com.

BILDE: http://res.cloudinary.com/faktisk/image/upload/s--tpLgwNde--/w_1200/m1vsqufuoetdmpauzog5.jpg

Foto: Skjermdump/Facebook

Blant sakene som har blitt publisert på nettstedet den siste tiden, er «Katt gjorde Rikke (29) gravid – nå går bilder av den unike katten verden rundt» og «På denne tannklinikken i Oslo får menn med tannlegeskrekk sugejobb av assistenten».

Etter at Faktisk.no skrev at løgnfabrikkene sto bak de mest delte sakene i Norge i mai, har de slitt i sommer. Både i juli og august var disse nettstedene ute av delingstoppen .

Kjennetegn på løgnfabrikker

Nettstedet som publiserte artikkelen om Noora bærer alle kjennetegn som finnes for en klassisk løgnfabrikk:

  • Sensasjonelle overskrifter laget for å skape frykt eller oppstandelse.
  • Artiklene er dårlig oversatt fra utenlandske artikler eller kopiert fra norske.
  • Eksperter og intervjuer er diktet opp.
  • Utstrakt bruk av illustrasjonsbilder tatt i andre sammenhenger eller stjålet fra andre medier.
  • Man finner ikke den samme informasjonen på andre nyhets- eller nettsteder.
  • Nettstedet har et navn som assosieres med ekte nyhetsformidlere.
  • Journalisten er ikke navngitt.
  • Det er ikke oppgitt noen redaktør.
  • Det finnes ingen kontaktinformasjon til redaksjonen.
Tilsvar

Faktisk.no har sendt e-post til kontaktadressen som står oppgitt på Aftenstidende.com. Vi har foreløpig ikke fått svar.

Les faktasjekken på Faktisk.no