Fakturatabbe fra Posten

Sendte 9000 purringer og betalte regninger om hverandre. - Ikke betal.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Oslo-mannen stusset over et purrekrav på 147 kroner fra Postens godssenter tidligere. Det sto på fakturaen at han skyldte toll.

Det var lenge siden han hadde kjøpt noe fra utlandet via Posten, og han kunne ikke kjenne igjen beløpet.

- Du er ikke aleine. Det er mange tusen kunder som har fått feil purring de siste dagene, var forklaringen han fikk da han kontaktet Posten fortollingsseksjon i dag.

Det var i mai i år han hadde hentet - og betalt toll på 90 kroner - for en postpakke fra USA. Nå vil Posten ha tollen en gang til - pluss 57 kroner i purregebyr.

Postens direktør for presse og media, Kjell S. Rakkenes, finner forklaringen i kveld etter henvendelse fra Dagbladet.no og sitt eget kundesenter.

- En tabbe

- Dette er en tabbe som vi helt og aleine tar skylden for.  9 000 mennesker over hele landet har fått slike purrefakturaer denne uka. Alle kan bare glemme kravene. De som allerede har betalt urettmessig, vil få pengene igjen, sier direktøren til Dagbladet.no.

Han legger seg flat på etatens vegne og har funnet en foreløpig forklaring på hva som har skjedd.

 EPLER OG PÆRER:  Her ved Postens godssenter på Alnabru i Oslo gikk noe galt da Posten skulle lete fram ubetalte tollregninger. Betalte og ubetalte regnigner ble purret for 9 000 kunder over hele landet. Foto: POSTEN
EPLER OG PÆRER: Her ved Postens godssenter på Alnabru i Oslo gikk noe galt da Posten skulle lete fram ubetalte tollregninger. Betalte og ubetalte regnigner ble purret for 9 000 kunder over hele landet. Foto: POSTEN Vis mer

Alt i samme kasse

- Du kan gjerne si at vi har blandet epler og pærer i samme kasse. Økonomi-avdelingen ved Postens godssenter på Alnabru i Oslo har sjekket alle ubetalte regninger på pakker fra utlandet fra 1. januar 2007 til 30. april i år. Så har vi ved en uforklarlig feil sendt ut en blanding av allerede betalte regninger og reelle purrekrav, forklarer Rakkenes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag kveld greide ikke Posten å finne ut hvor mange av regningene som er feil.

- En del av de utsendte regningene denne uka er reelle krav, men det bør ikke mottakerne tenke på i denne omgangen. Alle 9 000 vil få et nytt brev med beklagelse, og så sender vi nye purringer etter det, sier Rakkenes.

E-handel øker kraftig

I løpet av dagen er Postens kundesentre blitt informert om tabben, slik at publikum skal få en forklaring når de kommer med purringer de ikke skjønner noe av.

Mediadirektøren skylder ikke på kraftig økning i posthandel, men det er et faktum at e-handelen med USA har gått opp 132 prosent i løpet av årets fire første måneder sammenlignet med samme periode i fjor.

LEGGER SEG FLAT: - Det er bare å beklage. Alle 9 000 som har fått purrekrav fra Posten de siste dagene kan bare la være å betale i denne omgang, sier direktør for media og presse, Kjetil S. Rakkenes.