- Falsk fasadebygging forgifter skolen

Det mener barneskolelærer Vidar Green i Oslo.

VERDILØST: - Kartleggingen blir helt verdiløs, når noen øver i ei uke, noen i to måneder, noen legger bort pensum, mens noen skoler ikke øver i det hele tatt, sier lærer Vidar Green om de nasjonale prøvene i lesing, regning og engelsk lesing. Foto: Steinar Buholm
VERDILØST: - Kartleggingen blir helt verdiløs, når noen øver i ei uke, noen i to måneder, noen legger bort pensum, mens noen skoler ikke øver i det hele tatt, sier lærer Vidar Green om de nasjonale prøvene i lesing, regning og engelsk lesing. Foto: Steinar Buholm Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Lærer Vidar Green er barneskolelærer i Groruddalen, og en av dem som er intervjuet i Magnus Marsdals nye bok «Kunnskapsbløffen».

Boka kritiserer resultatjaget i skolen, som Marsdal mener fører til juks, snever pugging - og elever som sliter med å henge med.

«Påfallende», skriver Marsdal om at over 62000 norske grunnskoleelever anslås å ha blitt henvist til pedagogisk-psykologisk utredning i skoleåret 2010/2011. Det er nesten en dobling på fire år.

- Kjør på Vidar Green er enig med Marsdal i at resultatjaget og den utbredte testingen av elevene går ut over undervisningen.

- Denne falske fasadebyggingen er en tidstyv av dimensjoner, sier han til Dagbladet.

Han sier at alle lærerne på hans skole mener det samme.

- Da jeg fortalte at jeg skulle snakke med Dagbladet, sa de: «Kjør på, så kommer vi kanskje etter», sier Green. Han vil ikke ha sin egen skoles navn på trykk, fordi han mener den er blant de bedre og ikke fortjener å henges ut.
- Verdiløs kartlegging Green tror ikke politikerne er klar over situasjonen som den utbredte testingen av elevene fører til, og som han mener «forgifter» skolen.

Det er særlig de nasjonale prøvene, som gir skolene et bilde av hvor de står sammenlignet med skoler ellers i landet, som vekker motvilje hos mange lærere.

AVVISER JUKSEPÅSTANDER: Oslos skolebyråd Torger Ødegaard avviser juks ved Oslo-skolene. Foto: Torbjørn Grønning/Dagbladet
AVVISER JUKSEPÅSTANDER: Oslos skolebyråd Torger Ødegaard avviser juks ved Oslo-skolene. Foto: Torbjørn Grønning/Dagbladet Vis mer

- Disse prøvene sier bare litt om deler av pensum og ikke noe nytt om elevene. Kartleggingen blir helt verdiløs, når noen øver i ei uke, noen i to måneder, noen legger bort pensum, mens noen skoler ikke øver i det hele tatt, sier Vidar Green.

- Resultatfabrikk Oslo, Høyres utstillingsvindu for skolepolitikken, får bunnkarakter i boka «Kunnskapsbløffen», skrevet av Magnus Marsdal i den venstreorienterte tankesmia Manifest Analyse.

- Osloskolen begynner å likne en resultatfabrikk, der lærerne skal produsere måltall for å bevise byrådets suksess, sier Marsdal til Dagbladet.

I «Kunnskapsbløffen» hamrer han løs på tidligere Høyre-statsråd Kristin Clemets hjertebarn, Kunnskapsløftet, som de rødgrønne satte ut i livet i 2006. En bærebjelke er nasjonale ferdighetsprøver i lesing, regning og engelsk lesing.

- De andre partiene signerte også på Kunnskapsløftet og nasjonale prøver, men i Oslo har Høyre og Fremskrittspartiet ansvaret. De bruker Oslo som et laboratorium for sin radikale modell, sier Marsdal.

Juks Oslos skolebyråd, Torger Ødegaard, satser tungt på målstyring. Skoler, rektorer og lærere sammenliknes ut fra elevenes resultater.

Allerede i januar i år skal en områdedirektør i Oslo ha startet hardkjøret mot høstens nasjonale prøver. Det ble oppfattet som at annet arbeid skulle legges vekk.

Ved en kartlegging skal det ha blitt jukset med tida elevene har til rådighet.

- Hjerteskjærende En variant som skal ha blitt brukt ved en statlig kartlegging, er å ta prøven på nytt. Og Marsdal mener det er sannsynlig at svake elever i Oslo og andre steder fritas fra prøver for å få bedre resultater.

- Ikke galt å øve, sier skolebyråden

-Dette er ikke forskning, men et politisk innspill, sier skolebyråd Torger Ødegaard om Magnus Marsdals bok «Kunnskapsbløffen».
Han kjenner seg ikke igjen i påstander om at det jukses i Oslo-skolen, blant annet ved at svake elever fritas fra å delta i nasjonale prøver.
- Det har blitt undersøkt i flere omganger, og vi har høyere deltakelse i disse prøvene enn landsgjennomsnittet. Å insinuere at det jukses i landets mest transparente og gjennomlyste skole, er absurd, sier han, og viser til egne Oslo-prøver, egne brukerundersøkelser blant elevene og en egen nettportal hvor skolenes resultater presenteres.
- De nasjonale prøvene er bare en bitteliten del av dette, sier han. Ødegaard avviser at det brukes mye tid på testing av elevene i Oslo, og at det går på bekostning av undervisningen.
Han avviser at Oslo-skolene er en «resultatfabrikk» som skal bevise byrådets suksess, og viser til forskning ved Universitetet i Oslo og NTNU i Trondheim. - Disse forskerne sier at Oslo-skolene i større grad enn andre greier å løfte de elevene som strever, og de elevene som har et særtalent, sier Ødegaard.

Slik kommenterer Ødegaard det Marsdal skriver om at skoler i Oslo denne våren har brukt mye tid på å øve til nasjonale prøver denne høsten.
- For det første er det en absurd påstand at vi bare øver til nasjonale prøver, og for det andre lurer jeg på om når det har blitt galt å øve til prøver, sier Ødegaard.

- Det er hjerteskjærende å høre hvordan skoleledelser tar spesialtimer fra elever med lovfestet krav på dem og gir timene til andre elever, fordi disse er mer egnet til å dra opp skolens testresultat, sier Magnus Marsdal.

FRONTALANGREP: Magnus Marsdal går til frontalangrep på den Høyre-styrte Oslo-skolen i sin nye bok Kunnskapsbløffen. Foto: Steinar Buholm /Dagbladet.
FRONTALANGREP: Magnus Marsdal går til frontalangrep på den Høyre-styrte Oslo-skolen i sin nye bok Kunnskapsbløffen. Foto: Steinar Buholm /Dagbladet. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer