Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Falsk melding om at Saddam Hussein var dømt

Lurt av Nettavisen - igjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Nettavisen sendte klokka 12.43 ut en hastemelding om at Iraks tidligere diktator Saddam Hussein var dømt til døden.

Meldingen skal ifølge Nettavisen være fra den irakiske tv-stasjonen al-fourat.

Rettssaken mot Saddam Hussein følges av de største nyhetsbyråene, men ingen av dem har noen meldinger om at det skal være felt noen dom mot den tidligere diktatoren.

Dagbladet.no gikk rett på og sendte ut en nyhetsmelding med Nettavisen som kilde.

Det var en tabbe.

Saddam Hussein kommer trolig til å bli dømt til døde for sine ugjerninger som diktator, men dommen falt ikke i dag.

Ole Berthelsen, gruppeleder for Samfunn på TV 2 Nettelsen var medforfatter på Nettavisens sak.

- Det er meldt på en arabisk tv-stasjon som heter al-fourat. Vi har funnet det på nettsiden deres.

- Men dere er den eneste nettavisa i hele verden som melder at Saddam er dømt.

image: Falsk melding om at  Saddam Hussein var dømt

- Nei, det er vi ikke, sier Berthelsen og viser til at de fanget opp saken fra en arabisk nettside til en arabisk tv-stasjon.

- Er det en anerkjent tv-stasjon?

- Jeg kjenner ikke nettsiden, men min medjournalist kjenner nettsiden, sier Berthelsen.

- Men er det et troverdig kilde?

Det ønsker ikke Berthelsen å kommentere.

Dersom det er denne nettsiden de har opplysningene fra avisen al-fourat, har den totalt under 113 000 besøk. Norske nyhetsnettsider har titalls millioner treff i uka.

Dersom det er nettsiden til tv-stasjonen al-furat Nettavisen sikter til, så blir tv-stasjonen omtalt som propagadistisk for et av de store sjia-partiene i Irak. Denne tv-stasjonen ble i forrige uke stormet av amerikanske soldater.

Dersom det faktisk er nettsiden til tv-stasjonen al-forat, så har de ingen nyheter om Saddam Hussein i dag.

image: Falsk melding om at  Saddam Hussein var dømt

Journalist Berthelsen var også først ute med å melde at Osama bin Laden var tatt til fange. Så tidlig som i 2003!

Den gang hadde de også kreativ kildehenvisning:

Meldingen om at Osama bin Laden var tatt kom fra «iransk radio [...] melder BBC ifølge nyhetsbyrået AFX».

Dementiet en halvtime senere var like kreativt:

«Senere skal CIA ha avkreftet meldingen, melder Bloomberg News ifølge TDN-Finans».

Klokka 13.35 idag sendte Nettavisen ut en ny melding angående Saddam Hussein:

Dødsdommen over Saddam Hussein er meldt av irakisk tv, men ikke bekreftet eller avkreftet av myndighetene.

PS! Nettavisen følger saken her.

Berthelsen skriver i en mail i ettermiddag at nyheten om Saddam husseins dødsdom likevel var hentet fra en nyhetsmelding på TV-kanalen.

Berthelsen skriver videre:

"Det stemmer at TV-stasjonen drives av det største sjiamuslimske partiet i Irak. Derfor har den også svært mange seere."

Han skriver videre at det ikke stemmer at han ikke ville kommentere om kilden var troverdig, men at han ikke kjente til den.

Og til slutt:

"Ang Osama: Som du viser til i saken, var det andre byråer som meldte dette først. "