FLYTYPEN: Det var en Cirrus SR20, av denne typen, som krasjlandet i Sirdal i kveld. FOTO: WIKIMEDIA COMMONS
FLYTYPEN: Det var en Cirrus SR20, av denne typen, som krasjlandet i Sirdal i kveld. FOTO: WIKIMEDIA COMMONSVis mer

Falt 1,8 kilometer i minuttet, så dro piloten i nødhåndtaket

Slik reddet de fire mennene livet da småflyet havarerte 2,7 kilometer over bakken i Sirdal i kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||(Dagbladet): Flygelederne fryktet det hadde gått mye, mye verre da Cirrus SR20-flyet med kallesignal LN-BCD forsvant fra radarskjermene i tett tåke over kuppert fjellterreng øst for Lysefjorden like etter klokka 19.06 i kveld.

Da kom pilotens «Mayday» over radioen, får Dagbladet opplyst. Flyet hadde først begynt å oppføre seg rart rundt 20 minutter etter avgang fra Sola 18.40, på vei til Jarlsberg flyplass ved Tønsberg. Flygelederne så da på radaren at flyet begynte å bevege seg i sirkler over Sirdal.

Enmotorsflyet falt deretter ekstremt raskt - ifølge Stavanger kontrollsentral med 6000 fot (1,8 km) i minuttet fra 9000 fots høyde (2,7 km). Til sammenligning er nedstigningen under en vanlig flyplass-landing med småfly på rundt 400 fot per minutt.

Varslet med mobil Gjentatte forsøk på å få kontakt med det forsvunnede flyet mislyktes, og et passasjerfly fra SAS som hadde tatt av like etter ble omdirigert for å lete og kalle opp det styrtede flyet som nå lå et sted i fjellheimen, også det uten hell.

Først da Oslo lufthavns meldekontor fikk livstegn fra piloten via mobiltelefon, ble det klart at havariet hadde endt best tenkelig. Flyet sto nesten uskadd i et dalsøkk.

En luftambulanse nådde først fram til ulykkesstedet, og legen ombord kunne konstatere at alle de fire mennene som sto oppreist og ventet ved flyet var fysisk helt uskadd. Da et Sea King-redningshelikopter ankom like etter og kunne hente mennene til 330-skvadronens base på Sola, var stemningen god.

- Mennene var lettet, det ville nok alle vært, sier oberstløytnant Svein Tore Pettersen ved 330-skvadronen til Dagbladet.

Super-fallskjerm Det eneste som berget de fire ombord fra et langt verre utfall, var etter alt å dømme det spesielle livredningssystemet flytypen var utstyrt med.

Da flyet falt mot bakken, rakk piloten - ifølge personer han snakket med i etterkant - å dra i et nødhåndtak i taket på cockpiten. Ved hjelp av en rakett skjøt han da ut en gigantisk fallskjerm fra en boks montert i bakkroppen på flyet. Systemet er ment som siste utvei for å redde liv, men kan gi store skader på flykroppen.

- Fallskjermen blir skutt ut umiddelbart men åpner seg gradvis for ikke å gi flyet for kraftig rykk, før skjermen bringer flyet kontrollert til bakken. Det har aldri skjedd i Norge før, men systemet har reddet flere liv i utlandet, sier Jarle Finsveen i Fairshare DA, selskapet som eier ulykkesflyet.

Det var en av de andre flyeierne som i går satt bak spakene i flyet, men vedkommende besvarte ikke Dagbladets henvendelser.

Ising mulig årsak Ifølge Stavanger Aftenblad kan havariårsaken ha vært at ising på flyet gjorde det umulig å styre.

Ingen tilknyttet Fairshare DA vil imidlertid uttale seg om detaljer i hendelsesforløpet eller ulykkesårsaken overfor Dagbladet, i påvente av havarikommisjonens undersøkelser.

Ingenting skal imidlertid ha indikert at flyet hadde tekniske mangler før det tok av fra Sola i kveld.

- Flyet er nesten nytt, og hadde bare hatt et par turer siden forrige hovedservice, opplyser Finsveen til Dagbladet.

LIVREDDER: Slik ser det ut når den enorme sikkerhets-fallskjermen til flytypen blir utløst.
LIVREDDER: Slik ser det ut når den enorme sikkerhets-fallskjermen til flytypen blir utløst. Vis mer