INFERNO: 50 personer døde da Continental flight 3407 styrtet på vei fra New Jersey til Buffalo i New York. Få deler av vraket minner lenger om et Dash 8-fly, etter det voldsomme sammenstøtet med påfølgende brann. Foto: AP Photo/Dave Sherman/SCANPIX
INFERNO: 50 personer døde da Continental flight 3407 styrtet på vei fra New Jersey til Buffalo i New York. Få deler av vraket minner lenger om et Dash 8-fly, etter det voldsomme sammenstøtet med påfølgende brann. Foto: AP Photo/Dave Sherman/SCANPIXVis mer

Falt 250 meter på fem sekunder

Ulykkesflyet utsatt for ekstreme krefter før det styrtet i et hus.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Passasjerflyet som fredag styrtet under innflyvning i Buffalo, New York, ble utsatt for ekstreme bevegelser i øyeblikkene før det traff en privatbolig, skriver CNN.

På bare fem sekunder falt Continental Flight 3407 nærmere 250 meter, og passasjerene om bord opplevde krefter dobbelt så sterke som normal tyngdekraft, opplyser den amerikanske havarikommisjonen National Transportation Safety Board (NTSB).

Alle 49 personer om bord flyet omkom i den voldsomme styrten, i tillegg til en 61 år gammel mann som befant seg inne i huset.

Hans kone Karen Wielinski (57) og datteren Jill (22) overlevde og klarte å komme seg ut.

- Ikke regelbrudd å bruke autopilot
Bombardier Dash 8-flyet fra Continental Airlines, som ble operert av Colgan Air, var på vei fra Newark Liberty International Airport ved New York City til Buffalo, da ulykken skjedde klokka 22.30 torsdag kveld lokal tid.

Ifølge Steve Chealander i NTSB pekte flynesen først 31 grader til værs, før det plutselig dykket 45 grader ned mot bakken. Flyet rullet videre 46 grader mot venstre, og deretter 105 grader til høyre.

Som følge av denne serien kraftige bevegelser koblet autopiloten seg selv ut.

Chealander avviser gårsdagens nyhet om at det var et regelbrudd å fly på autopilot i dårlig vær, og påpeker at det er helt normalt.

- Det er anbefalt å bruke autopiloten for å avlaste arbeidsmengden under slike intense værsituasjoner, sier Chealander.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ising
En av teoriene om årsaken til styrten har vært ising av flyets kontrollflater.

Chealander sier NTSB tidligere har anbefalt å fly manuelt under alvorlige isingsforhold, men at det ikke var skyld i fredagens ulykke.

- Det kan være best å koble fra autopiloten slik at piloten får en bedre følelse for flyets situasjon. Men, alvorlig ising var ikke tillfelle her. Å si at de ikke burde flydd på autopilot er ikke korrekt, konkluderer Chealander.

FALT: På bare fem sekunder falt flyet 250 meter, sier den amerikanske havarikommisjonen NTSB. Foto: Scanpix/REUTERS/Erie County, Buffalo, New York Sheriff's Department
FALT: På bare fem sekunder falt flyet 250 meter, sier den amerikanske havarikommisjonen NTSB. Foto: Scanpix/REUTERS/Erie County, Buffalo, New York Sheriff's Department Vis mer

Det forelå ikke noe kommunikasjon mellom pilot og flygeledere som indikerte at noe var alvorlig galt, før kontakten med flyet plutselig opphørte.

Ugjenkjennelig vrak
Han sier sier pilotene i tiden før krasjet rapporterte om «betydelig» ising og ikke «alvorlig» ising, og at pilotene hadde slått på avisingsanlegget 11 minutter etter avgang fra Newark, New Jersey.

Flyet skal ha vært intakt da det traff bakken, men grunnet det voldsomme sammenstøtet og den kraftige brannen i kjølvannet, er få flydeler gjenkjennbare når etterforskningen nå pågår for fullt.

I dag skal over 40 eksperter begynne den omfattende operasjonen med å identifisere de omkomne, men myndighetene sier det ikke er sikkert at oppgaven er overkommelig grunnet de ekstreme forholdene som herjet ulykkesstedet.

Flytypen som styrtet i USA er av samme modell som Widerøe og SAS satte på bakken høsten 2007, etter en rekke uhell med understellet til maskinene.

BRANN Et føderalt team bestående av over 40 personer begynner i dag identifiseringen av de omkomne. De er ikke sikre på at de vil greie å identifisere alle. Foto: SCANPIX
BRANN Et føderalt team bestående av over 40 personer begynner i dag identifiseringen av de omkomne. De er ikke sikre på at de vil greie å identifisere alle. Foto: SCANPIX Vis mer