Familie- favoritten

Ingen tvil, nye Passat stiller i favorittgruppa til Årets Biltittelen. Den har løftet den populære familieklassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nye Passat har åpenbart mange ventet på, for bilen sniker seg nå opp i ryggen på Toyota Avensis som er markedslederen i den mellomstore familiebilklassen. I høst er også stasjonsvognutgaven av Passat på plass, og populariteten har ikke tapt på det. Tvert om.

Setter standard

Som BMW 3-serien fikk også Passat seks på terningen da vi testet den i mai sammen med bladet BIL. Disse to konkurrerer imidlertid i forskjellige segmenter. BMW er entusiastbilen, Passat er familietraveren som i ny utgave har løftet seg kraftig. Den vil ganske sikkert sette standarden for den populære familieklassen ei tid framover.

I vår test slo Passat solide Avensis på flere områder, likevel knepent på de fleste av dem. Men det alene er et kvalitetsstempel godt nok.

Smartere

Kvalitetene som løfter nye Passat, er flere. Bilen har vokst i alle retninger, den er mer moderne og smartere på flere detaljer, standardutstyret er sjenerøst, plassen raus, komforten upåklagelig og prisen forholdsvis snill. Kjøreegenskapene til nye Passat holder i massevis.

Holder kvaliteten seg bedre enn på forgjengeren, kan den bli meget vrien å klå seg på.

Noen av bilens sterkeste sider er motorene og de mange utstyrsnivåene. Du kan velge mellom hele åtte motorer, tre av dem med diesel. Denne oktetten strekker seg fra 1,6 liter og 102 hk til en 3,2 liters V6\'er på 250 hk. Dieselalternativene er i disse prisgallopperende pumpetider de mest interessante. De er særdeles drivstoffsnille og morsomme på veien. De tre dieselmotorene byr på henholdsvis 105, 140 og 170 hk. Du greier deg helt fint med den minste, men med 140-hesteren har du virkelig noe som flytter bilen. Et dieselforbruk på rundt halvliteren lar seg høre. Den største dieselvarianten skal først være klar neste måned.

 KVALITETSLØFT:  Passat har løftet familiebilklassen opp et hakk. Bilen har vokst, kvalitetsfølelsen likeså. Foto: Scanpix
KVALITETSLØFT: Passat har løftet familiebilklassen opp et hakk. Bilen har vokst, kvalitetsfølelsen likeså. Foto: Scanpix Vis mer

Hodebry

Passat byr på fire utstyrsnivåer hvor allerede basisutgaven med minste motor, og som koster 256 180 pluss omkostninger, har det utstyret du trenger i en familiebil. Prisspranget fra laveste til høyeste utstyrsnivå er heller ikke skremmende.

Nye Passat vil by på mye hodebry for konkurrentene framover. Men neppe for eieren.