Familie krever kunstverk utlevert av Henie Onstad

Fikk frastjålet bildet av nazistene under 2. verdenskrig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Rosenberg-familien hevder eierskap til et bilde malt av modernisten Henri Matisse som siden midten av forrige århundre har vært i norsk eie.

Niels Onstad skal ha kjøpt bildet etter krigen, skriver New York Times. Det har vært en del av samlingen til Henie Onstad Kunstsenter (HOK) siden i 1961.

Stjålet av nazistene Bildet som er stridens kjerne er «Blå kjole i okergul lenestol», eller originalt «Robe bleue dans un fauteuil ocre».

Jøden Paul Rosenberg var gallerieier i Paris, og det var han som kjøpte bildet av Matisse i 1937, samme år som det ble malt. I 1942 ble det konfiskert av nazistene, og havnet i Herman Göerings private samling.

I 1949 var det, i henhold til dokumentasjon fra museet, eid av Galerie Bénézit i Paris. Det var herfra Onstad kjøpte bildet i 1949 eller 1950.

Mange spørsmål uten svar - Det er en kompleks historie, sier kommunikasjonssjef hos HOK, Gunhild Varvin, til Dagbladet i en epost.

- Den tidligste dokumentasjonen vi har om bildet, er knyttet til Niels Onstad og stammer fra forsikringspapirer fra 1951. Her fremgår det at bildet i 1951 var del av Niels Onstads samling og befant seg i NY. Bildet må mao ha blitt kjøpt før denne tid. Niels Onstad og Sonja Henie møttes i 1955, altså flere år etter at bildet ble kjøpt av Niels Onstad. Kjøpet kan derfor ikke knyttes til Sonja Henie.

Art Loss Register, verdens største database for stjålet kunst, viser til dokumenter som hevder at maleriet ble stjålet fra Rosenbergs samling under krigen.

- Det fremgår av HOKs arkiver at Niels Onstad 11. april 1960 tok kontakt med Galleri Bénézit ved Mme Jean Pierre, med spørsmål om bildets proveniens i forbindelse med opprettelsen av stiftelsen og i arbeidet med en katalog over samlingen som skulle følge kunstsamlingen på dens omfattende turne i Europa, sier Varvin.

Svarbrevet fra galleriet foreligger ikke, og innholdet eller omfanget av dokumentasjonen er ikke kjent. Galerie Bénézit er ikke lenger i drift, og arkivene er kastet. Hva som stod i brevet får man således sannsynligvis aldri svar på.

Det som er klart er at fra da av inngikk navnet Paul Rosenberg som del av bildets provenienshistorikk og har fortsatt med det frem til i dag.

- Ut fra dette er det ingen ting som tyder på at Onstad så noe merkelig ved proveniensen han fikk oppgitt og derfor foretok nærmere undersøkelser (..) HOK har alltid vært åpne om proveniensen til bildet. Det har turnert verden over med proveniens Benezit og Paul Rosenberg fra det kom i HOKs eie, til sist under den store Matisse-utstillingen ved Pompidou-senteret våren 2012, sier Varvin.

Hun legger vekt på at dette er en vanskelig sak for kunstsenteret.

- HOK ønsker å være åpne om dette og synliggjøre et dilemma som mange museer internasjonalt står ovenfor i dag. Dette er naturligvis en vanskelig sak for HOK.

- På den ene siden sier norsk lov at bildet rettmessig kan bli i Norge, på en annen side ligger det en rekke etiske vurderinger knyttet til dette. HOK har knyttet til seg advokat Kyrre Eggen fra Wiersholm i saken og det har blitt holdt møter mellom partene i 2012 i Oslo den 13. september og i New York den 10. desember. Forhandlingene fortsetter i 2013. Etter dokumentasjon frembrakt av TALR stiller HOK ikke spørsmålstegn ved at bildet ble appropriert av nazistene under 2. verdenskrig. Men det ligger en usikkerhet i forhold til hva som har skjedd etter at maleriet ble stjålet. Vi vet ikke hvordan maleriet havnet i Galerie Bénézits eie, sier Varvin.

Direktør Tone Hansen ved HOK sier i en epost til Dagbladet at saken er viktig for tilsvarende saker i fremtiden.

- Vi er overrasket over at motparten velger å føre saken i media mens forhandlingene pågår. Utfallet av forhandlingene har stor betydning for tilsvarende saker i Norge og HOK må bruke den tid som kreves for å undersøke alle aspekter ved saken.

Var Rosenberg med på handelen? Paul Rosenberg kom tilbake til Europa etter krigen, i et forsøk på å finne igjen eiendeler som ble stjålet av naziregimet. Vel 160 kunstverk ble konfiskert fra galleriet hans, ettersom han var jøde.

Hennie Onstad museet prøver altså i disse dager å finne ut hvorvidt Rosenberg kan ha hatt befatning med bildet, med andre ord solgt det, før det ble videresolgt til Onstad.

Det er det rene og skjære nonsens, ifølge etterkommer Marianne Rosenberg.

- Vår familie ble dypt berørt av krigen, og vi fremmer ikke useriøse påstander, det er oppriktig talt fornærmende, sa hun til New York Times.

- Dette er den mest veldokumenterte påstand jeg noensinne har sett, sa Christopher A. Marinello, direktør for Art Loss registrert.

Familien har allerede fått tilbake bildet «Odalisque» av Seattle kunstmuseum.

Og hva så med verdien på bildet?

En anerkjent kunstekspert som ønsker å være anonym anslår til Dagbladet en verdi mellom 30 og 50 millioner kroner.

STRIDENS KJERNE: Dette bildet er stridens kjerne. Henry Matisse, Blue Dress in an Yellow Arm Chair, 1937. Foto: Øystein Thorvaldsen, Henie Onstad Kunstsenter.
STRIDENS KJERNE: Dette bildet er stridens kjerne. Henry Matisse, Blue Dress in an Yellow Arm Chair, 1937. Foto: Øystein Thorvaldsen, Henie Onstad Kunstsenter. Vis mer