Familie ranet hjemme med vaktselskapet på tråden

Operatøren forsto ikke hva som var i ferd med å skje.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Familiens hjemmealarm ble utløst da ranerne brøt seg gjennom inngangsdøren. Med ranerne i huset måtte familien slå koden for å få stanset alarmen.

- Jeg slo feil kode to ganger fordi jeg visste at alarmselskapet da ville ringe opp. Så slo jeg riktig kode, sier moren i familien. Verken hun eller ektemannen ønsker å stå fram med navn eller bilde.

Prosedyren er at alarmselskapet ringer og ber om passordet som er avtalt på forhånd, skriver Aftenposten.no.

- Veldig redd - Jeg var veldig redd. Men klarte å holde hodet klart, og oppga feil passord, sier kvinnen.

Da svarte operatøren at feil passord var oppgitt.

- Jeg svarte alt er ok her, forklarer kvinnen. Hun sier at hun ønsket at operatøren skulle forstå at hun oppga feil passord bevisst.

- Jeg kunne jo ikke si at det var et innbrudd og at det sto en tyv ved siden av meg, sier hun til avisen.

- Skjønte ikke et pip - Jeg oppga feil kode tre eller fire ganger, men hun skjønte ikke et pip, sier kvinnen om operatøren i vaktselskapet.

Hun beskriver at hun til slutt ikke våget annet enn å si riktig passord.

Ledelsen i vaktselskapet Sector Alarm beklager det som skjedde, men sier at de ikke kan se hvordan operatøren skulle handlet annerledes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- I løpet av samtalen oppga hun (kunden) riktig passord. I forhold til våre rutiner er det en klarering, sier kunde- og markedssjef Stian Veganger. Han sier det er vanlig at kunder oppgir feil passord.

Selskapet vil nå gå igjennom rutinene sine.

Tre menn ble natt til mandag pågrepet og siktet i saken.

(NTB)