KAPRERE OMBORD: «Bow Asir» ble kapret av pirater denne uka. Foto: AFP/FRED VLOO/SHIPSPOTTING.COM/SCANPIX
KAPRERE OMBORD: «Bow Asir» ble kapret av pirater denne uka. Foto: AFP/FRED VLOO/SHIPSPOTTING.COM/SCANPIXVis mer

Familien har mistet kontakten med Bjørnar

Aner ikke hva som skjer med skipskapteinen Bjørnar Vågeng på kaprede «Bow Asir».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er klart vi er bekymret, selv om han er en rutinert sjømann med mange år i utenriksfart. Det rare er at vi spøkte med at han måtte passe seg for kaprere og ikke styre skipet på grunn, da vi pratet med han sist. Det var 13. mars, sier svigerinnen Monica Dervola i Hokksund til Dagbladet.

Da var kapteinen, som har bodd i Thailand i mange år, utenfor kysten av Dubai. Torsdag ble den Haugesund-driftede kjemikalietankeren «Bow Asir» med 27 mann om bord kapret i internasjonalt farvann utenfor Somalia. Bjørnar Vågeng (48) er eneste nordmann om bord. I går kveld hadde ikke rederiet Salhus Shipping gått ut med opplysninger om løsepengekrav.

- Hvor langt skal det gå?
Roger Dervola (50) er den norske kapteinens storebror. Han er frustrert over at piratene får herje farvannene utenfor Somalia.

- Nå mener jeg at norske myndigheter må tak i dette. Jeg syns det er rart at de lar denne situasjonen bare forbli uavklart. Hvor langt skal dette gå? spør broren.

Han sier løsepengene bare blir brukt til å utvide piratenes flåte

- Hele situasjonen er uvirkelig, og vi er engstelige. Men Bjørnar er en tøffing, og dette er livet hans, sier Roger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med kona har Roger Dervola fem barn, som også er bekymret for sin onkel.

Alle må betale
- Norske myndigheter er ikke involvert på noen måte i denne saken, sier vakthavende pressetalsmann Bjørn Jahnsen i Utenriksdepartementet.

Norges Rederiforbund har samlet mye kunnskap om den farlige situasjonen utenfor Somalia, som står til medlemsrederienes rådighet.

- Men Rederiforbundet går aldri inn i forhandlinger om løsepenger. Det ville være å blande roller. Men vi har ikke hørt om noen kaprede skip som er satt fri uten at det er betalt løsepenger, sier avdelingsdirektør Arild Wegener i Rederiforbundet.

20 millioner
Den høyeste, bekreftede løsepengeavtalen er tre millioner dollar — nærmere 20 millioner kroner — for oljetankeren «Sirius Star» eid av den saudiarabiske stat.

I går ble den tyskdrevne gasstankeren «The Longchamp» sluppet fri i samme område etter å ha blitt kapret 29. januar på vei fra Norge til Vietnam. Rederiet nevner ikke løsepenger med en bokstav i forbindelse med frigivelsen.

- Den gisselsituasjonen har altså vart i to måneder, og det er ikke spesielt lenge. Vi har registrert at det ofte går to-tre måneder før de fleste sakene er løst, i enkelte tilfeller mye lenger, sier Wegener.

Både EU og en internasjonal militærflåte ledet av USA er på plass i det internasjonale farvannet i Adenbukta for å verne skipstrafikken mot de stadig flere kapringstilfellene. I august skal en norsk fregatt være på plass.

I alt 12 skip utenfor Somalia er kapret. «Bow Asir» og Bjørnar Vågeng er første norske ofre i dette farvannet.

UTEN KONTAKT: Familien til den kaprede skipskapteinen Bjørnar Vågeng får ikke kontakt med 46-åringen fra Vadsø. Her er Vågeng sammen med sin kone Marjorie. Foto: Privat
UTEN KONTAKT: Familien til den kaprede skipskapteinen Bjørnar Vågeng får ikke kontakt med 46-åringen fra Vadsø. Her er Vågeng sammen med sin kone Marjorie. Foto: Privat Vis mer