Familien til Even (15) kritisk til rapport etter dødsulykken

Familiens advokat skriver at noe av innholdet i Bane NORs pressemelding og rapport gir inntrykk for at ungdommene kan bebreides.

DØDSULYKKE: Even (15) omkom, mens to andre ungdommer ble kritisk skadd etter at de tok seg inn i en togtunnel ved Filipstad i Oslo og kom i kontakt med en strømførende kilde. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
DØDSULYKKE: Even (15) omkom, mens to andre ungdommer ble kritisk skadd etter at de tok seg inn i en togtunnel ved Filipstad i Oslo og kom i kontakt med en strømførende kilde. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

I februar i år tok tre ungdommer seg inn i en togtunnel på Filipstad i Oslo. Even Warsla Meen (15) døde etter å ha kommet i kontakt med en kontaktledning i en togtunnelen, mens de to andre ble alvorlig skadd.

Torsdag forrige uke offentliggjorde Bane NOR en intern rapport som viste at de har funnet brudd på sitt eget tekniske regelverk. Nå reagerer familiens advokat, Sven Knagenhjelm, på pressemeldingen og rapporten.

«Bagatellisere ansvar»

«Filipstad-området er inngjerdet og med mange advarsel-skilt, men 30 meter av gjerdet, mot tomten til fritidsklubben, var ikke i henhold til Bane NORs tekniske regelverk. Denne delen av gjerdet var ikke skiltet 'adgang forbudt' og hadde lavere høyde», fastslo Bane NOR i rapporten.

Advokat Knagenhjelm mener Bane NORs pressemelding og rapport inneholder uttalelser som er egnet til å bagatellisere Bane NORs ansvar og i stedet gi inntrykk av at ungdommene kan bebreides.

- Dette har sikkert ikke vært Bane NORs hensikt, men det kunne ha vært unngått dersom innholdet i pressemeldingen hadde blitt forelagt oss på forhånd, skriver han i en pressemelding.

- Alvorlig

I pressemeldinga som ble sendt ut sammen med rapporten, sto det at områdesikringen på Filipstad og tilsvarende steder er laget for at ingen skal ta seg uforvarende inn på området.

- De som ønsker det, klarer uansett å ta seg inn. Det er det dessverre ikke mulig å sikre seg mot, men vi kan likevel gjøre mer for å forebygge, sa Vibeke Aarnes, konserndirektør for Infrastruktur i Bane NOR.

I Bane NORs rapport uttales det også at «det er vanskelig i en slik hendelse å si hva som kunne forhindret ulykken, da barrierer vil ha ulik effekt på personer, men det er funnet forhold som kunne bidratt til å redusere risikoen for skade. »

Knagenhjelm mener at det for utenforstående kan leses som om et fungerende gjerde eller et skilt med advarsel ikke nødvendigvis ville ha stoppet de tre ungdommene.

- Dette er svært alvorlig. Faktum er at det er en rekke forhold som hver for seg ville ha forhindret denne ulykken, skriver advokaten, som også påpeker at ungdommene tok seg inn på området som følge av en ren impulshandling.

DØD: 15 år gamle Even Warsla Meen omkom i tunnelulykken i Filipstad vest i Oslo sentrum 24. februar. Video: Emilie Rydning. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

- Ikke taggere

I rapporten kom det fram at Bane NOR kjente til at taggere fra profesjonelle miljøer hadde tatt seg inn på området, men at de ikke var klar over at også skoleungdommer hadde gjort det. Det er noe de først har blitt klar over etter ulykka.

- Ungdommene var ikke taggere. De hadde ikke med seg klippeutstyr eller stiger som ville gjort det mulig å forsere gjerdet dersom det hadde vært i forskriftsmessig stand, skriver advokaten.

Ifølge Knagenhjelm tok ungdommene seg inn på området gjennom et hull i gjerdet. Det var, ifølge ham, ingen skilt på gjerdet som advarte mot høyspentfare.

- Tunnelen ungdommene gikk inn i var ikke opplyst. Ifølge Bane NOR var lyset slått av med hensikt for at tunnelen ikke skulle tiltrekke seg uønsket ferdsel. Fareskiltene på togsettene var små og var åpenbart ikke synlige i den mørke tunnelen, skriver han.

DØD: 15 år gamle Even Warsla Meen omkom i tunnelulykken i Filipstad vest i Oslo sentrum 24. februar. Video: Emilie Rydning. Klipp: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Klatret opp på togsett

Togene som sto parkert i tunnelen var skiltet «høyspenning livsfare», blant annet rett ved de fastmonterte stigene som hadde klatrevern, skrev Bane NOR. Knagenhjelm mener at klatrevernet, som skal hindre uvedkommende å bruke stigen, ikke var egnet til å hindre at man kunne ta seg opp på toget.

- De to som overlevde har begge fortalt at de ikke var klar over at de utsatte seg for høyspentstrøm da de tok seg inn i tunnelen og klatret opp på togsettet.

Etter å ha klatret opp på taket av det ene toget kom en av ungdommene for nær kontaktledningen. Det førte til en eksplosjon og de to andre ble kastet ned på bakken.

- Med det vi i dag vet om omstendighetene rundt ulykken, er det ingen grunn for Bane NOR til å vente på Havarikommisjonens rapport eller politiets undersøkelser for å kunne slå fast at ulykken ene og alene er foretakets ansvar.