«Fanden» til krig mot Gardermoen

GARDERMOEN (Dagbladet): For et drøyt år siden kjøpte forgrunnsfiguren i Vestlandsfanden, Reidar Brendeland, en eiendom inntil Oslo Lufthavn Gardermoen. Før jul oppdaget han at det var tegnet inn flyhangarer hvor huset står.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er for trangt på den nye hovedflyplassen. Luftfartsverket må utvide.

I kommunene Nannestad og Ullensaker berøres mer enn 100 boliger, noen gårdsbruk og en svær, privat parkeringsplass.

Lokale politikere og beboere er mildt sagt forbannet.

- En tilraning av eiendommer, sier folkerocker Reidar Brendeland - som bor tett inntil gjerdet på flyplassen.

Han kjøpte en eiendom som ifølge tidligere eier flere ganger har vært tilbudt Luftfartsverket - og var helt sikker på at han fikk være i fred. Der tok han feil.

Et år seinere er han og naboene i et papirknitrende slagsmål med flyplassmyndighetene. Saken havner på skrivebordet til fylkesmann Kåre Willoch for mekling.

Varsler bråk

- Går det an å bare tegne inn hangarer på eiendommene til folk? spør Reidar Brendeland.

- Hvis de ikke har hatt bråk før, så skal de f... meg få det nå, varsler selveste Vestlandsfanden.
- Jeg har tross alt jobbet med underholdning i mange år, og kjenner kjeltringer når jeg ser dem.

- Disse har ført folk bak lyset tidligere, og de gjør det en gang til, sier Brendeland.

- For vår del... Vi skal nok klare oss, men tenk på de andre som bor her. De trodde at nå var alt ok, og så starter alt igjen.

Han og naboene har allerede advokathjelp, og beboerne har full støtte av ordførerne i både Nannestad og Ullensaker kommune.
- Har de bommet med flere hundre mål da de planla flyplassen, må de skaffe seg andre jobber. Hvis jeg hadde vært en så dårlig artist, ville jeg ikke fått en eneste spillejobb, sier Reidar Brendeland.

Store investeringer

Kommunene vil bruke området vest for hovedflyplassen, ved terminalen som i dag brukes til chartertrafikk, til næringsvirksomhet.

Den planen forsøkes stoppes av Luftfartsverket.

Seksjonssjef i Luftfartsverket, Arvid Rosén, sier dette:

- Vi må sikre samfunnssiden. Det er gjort store investeringer. Vi kan ikke bygges inne.
- Dette er ikke noe straksbehov. Vi har antydet behov innenfor en tidshorisont på ti år, sier Rosén.

Han legger ikke skjul på at de virkelig er ute etter området.

- Kanskje var vi litt småskårne i 1992, og begrenset arealbehovet.

- Men for ett år siden fantes ikke behov for mer plass?
- Det er viktig å si at disse arealene opprinnelig var statlig eierskap, benyttet til jordbruk og friluftsareal. Så forandret kommunene dette til å bli næringsområde.

Kjøpes ut

- Jeg skjønner folk som er berørt. Men jeg har ikke annen forklaring enn at vi har arealknapphet, sier seksjonssjef i Luftfartsverket Arvid Rosén.

- Hvorfor ta areal på vestsiden?
- Veier og flyplassinfrastruktur er på plass allerede. Vi vil utløse potensielle verdier som allerede er der.

- Vil dere kjøpe ut beboere og næringsvirksomhet som blir berørt?
- Vi vil prioritere ervervelse av områder som omfattes av planene, sier Rosén.

- Utidig

I Nannestad kommune sitter ordfører Hans Fredrik Bang (Sp) med denne betraktningen:

- Merkelig at de kommer fire år etterpå og krever større områder. Vi skulle ønske at flyplassbyggerne viste større romslighet i forhold til dem som blir direkte rammet.

Hans ordførerkollega i Ullensaker kommune, Ole Korslund (Ap), har denne kommentaren:
- Jeg synes dette er utidig. Flyplassen bør ha arealer i tilstrekkelig grad.

Kampen om 700 dekar vest for Gardermoen skal i første omgang foregå hos fylkesmann Kåre Willoch. Eventuelle ekstraomganger skal gå i Miljødepartementet.

<B>FORBANNET:</B> Vestlandsfanden selv, rockeren Reidar Brendeland, og Lotta Lydén vil slåss for å få beholde eiendommen sin.