Fanget av kablene

MELØY/OSLO (Dagbladet): Ferden gjennom storslått helgelandsnatur endte katastrofalt: - Alt gikk så uhyggelig fort - før helikopteret eksploderte i en stor røyk- og ildball. Det var helt uvirkelig, forteller øyenvitne Johnny Svendsgård.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Umerkede kabelbanestrenger tilhørende Forsvaret kan være årsaken til ulykken, hvor pilot Magne Fjelnset (48) fra Trondheim og tekniker Dag Hjelmark (44) fra Råde omkom.

Johnny Svendsgård og Geir Selstad fulgte dramaet på bare 300 meters hold.

Svendsgård jobber på det kommunale grovavfallsmottaket i Meløy. Selstad kom for å levere avfall. De to satt inne i bua og pratet da de hørte helikopterlyden. Klokka var 12.15 onsdag ettermiddag.

- Alt virket normalt. Vi hørte ingen ulyder, så ingen røyk. Det var overskyet, men ingen tåke og derfor god sikt. Piloten fulgte den vanlige leia. Med ett virket det som om noe fatalt skjedde - helikopteret gjorde en krapp venstresving. Det så ut som om det skulle nødlande, sier Svendsgård.

Sterkt forbrent

Helikopteret, som er av typen Bell 214 B1, tilhørte selskapet Lufttransport i Tromsø. Ambulansesjef Geir Arne Sørensen sier til Dagbladet at en umerket løpestreng var kuttet av da redningsmannskapene kom til ulykkesstedet.

Øyenvitnene forteller at alt gikk meget fort:

- Like etter at det så ut som helikopteret skulle nødlande, må det ha truffet kabelledningene. Siden gikk alt så fort. Det dundret bare i bakken og eksploderte med et brak da det traff en stor stein, forteller Svendsgård til Dagbladet.
Svendsgård og Selstad varslet umiddelbart politiet i Bodø om ulykken. Så kom Geir Selstad seg opp i fjellsida, hvor et smadret helikoptervrak nå vitner om hvor brutalt døden kan ramme. Rester av det som en gang var et Bell-helikopter, ligger spredt over et stort område.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg gikk tett inntil, det var et uhyggelig syn. Jeg fikk øye på en person som lå urørlig ved halepartiet. Han var sterkt forbrent. Det er umulig å komme fra en slik styrt med livet i behold, sier Selstad.

Dyp sorg

Geir Arne Sørensen i Lufttransport opplyser at både Fjelnset og Hjelmark var svært rutinerte - med en fartstid i selskapet på 12 og 15 år.

- Helikopteret ble produsert på slutten av 70-tallet, og vi har ingen historiske belegg for å si at Bell-helikopterne er særlig utsatt. Vi har tidligere hatt ett havari med et slikt helikopter, men det var en kontrollert nødlanding, sier Sørensen.

Fjelnset og Hjelmark skulle tidligere på dagen utføre et oppdrag for Forsvaret i Novika, om lag 15 kilometer fra havaristedet. På grunn av tjukk tåke måtte de to erfarne Lufttransport-ansatte avlyse forsvarsjobben. I stedet bestemte de to seg for å utføre et ventende løfte-oppdrag for Statkraft i Glomfjord. Dit skulle de aldri komme fram.

Begge de omkomne etterlater seg familier i dyp sorg. Også kollegaer ved Lufttransport i Tromsø er i sjokk.

- Det er en tung dag for oss, sier Sørensen.

Ikke på flykart


Dette er andre gang Meløy kommune er blitt rammet av en helikopterulykke. Også forrige gang - ved Sandhornøy i 1995 - omkom to personer.
Presseoffiser Dag Isaksen i Forsvarskommando Nord-Norge sier at kabelledningene, som helikopteret sannsynligvis har truffet, ikke er avmerket på noe flykart.

- De ligger så nær bakken at det ikke har vært ansett som nødvendig, sier han.

Helikopterflygere Dagbladet har vært i kontakt med, sier at merking av kabler og høyspentledninger er et tilbakevendende problem.

- Det varierer veldig hvor godt de er merket. I dag blir flere merket med bøyer, men det er ikke tvil om at vi trenger en ny diskusjon rundt dette, sier Geir Arne Sørensen.
Representanter for Havarikommisjonen for sivil luftfart ankom i går ettermiddag ulykkesstedet. Havariinspektør Arne Wik leder arbeidet med å finne en årsak til ulykken.

<B>VRAK:</B> Vrakrestene av det havarerte helikopteret ble spredd utover et stort område.<bR>