Spøkelsesskipet MV Aman:

Fanget på skip i fire år

I 2017 ble lasteskipet MV Aman tatt i arrest av egyptiske havnemyndigheter. Først nå har det siste besetningsmedlemmet fått lov til å forlate spøkelsesskipet.

FANGET: I fire år har syriske Mohammed Aisha vært fanget på spøkelsesskipet MV Aman i den egyptiske Suezbukta. Nå har han fått lov til å forlate skipet og vende hjem til Syria. Foto: ITF / Privat
FANGET: I fire år har syriske Mohammed Aisha vært fanget på spøkelsesskipet MV Aman i den egyptiske Suezbukta. Nå har han fått lov til å forlate skipet og vende hjem til Syria. Foto: ITF / Privat Vis mer
Publisert

I nesten fire år har syriske Mohammed Aisha blitt tvunget til å bo på det forlatte spøkelsesskipet MV Aman i Suezbukta.

Uten mat og vann. Uten skikkelige sanitære forhold. Og tidvis uten håp.

Men torsdag kom det endelig et gjennombrudd for Aisha, hvis skjebne er blitt behørig omtalt av internasjonal presse i flere år.

Nå har syreren endelig fått lov til å forlate lasteskipet, og har fløyet tilbake til Syria, skriver BBC.

EKSPLOSJON: Etter røykutvikling på en lastebil om bord på et cruiseskip i Shandong i Kina 19. april 2021 eksploderte det på skipet. VIDEO: Newsflare REPORTER: Vegard Krüger Vis mer

Ble holdt ansvarlig

Aishas mareritt begynte i juli 2017. Da ble lasteskipet MV Aman tatt i arrest av egyptiske havnemyndigheter. Skipets sikkerhetsutstyr var utgått på dato og de manglet flere sertifikater.

I utgangspunktet burde det ha vært en smal sak å rette, men en lang rekke tilfeldigheter beseglet Aishas skjebne.

VANSKELIG: Først da Aisha satt om bord på flyet ut av Egypt, klarte han å tro at situasjonen endelig var blitt løst. Foto: ITF / Privat
VANSKELIG: Først da Aisha satt om bord på flyet ut av Egypt, klarte han å tro at situasjonen endelig var blitt løst. Foto: ITF / Privat Vis mer

Skipets libanesiske oppdragsgivere nektet å betale for drivstoff, og skipets eiere i Bahrain slet økonomisk. I praksis ble besetningen forlatt av både oppdragsgiver og rederiet.

Så hoppet kapteinen av, og en lokal domstol utnevnte Aisha til skipets sjefsoffiser og dermed juridiske verge, ifølge BBC. Hva det faktisk innebar, forsto ikke Aisha før flere måneder seinere, etter at flere av skipets besetningsmedlemmer også hoppet av.

Fra og med 2019 har han vært alene om bord på skipet, og har ikke mottatt noe lønn.

GLADNYHET: Harald Solberg, administrerende direktør i Norges Rederiforbund, er lettet etter nyheten om at lasteskipet «Ever Given» nå er i bevegelse etter å ha blokkert trafikken i Suezkanalen. Video: AP / NTB / Dagbladet TV. Foto: AFP PHOTO / Satellite image ©2021 Maxar Technologies Vis mer

Tok Aishas plass

Fordi han var skipets sjefsoffiser og juridiske verge, ble Aisha holdt ansvarlig, og fikk følgelig ikke lov til å forlate skipet av egyptiske myndigheter, ifølge organisasjonen ITF.

Det er en interesseorganisasjon som arbeider for sjøfolks rettigheter, og som tidligere har løftet fram Aishas sak.

Det er også de som til slutt klarte å løse den juridiske floka. Nå har nemlig en av ITFs representanter tilbudt seg å overta Aishas rolle som verge, noe som ble godtatt av de egyptiske domstolene, ifølge ITF.

«Hvordan jeg føler meg? Som om jeg endelig ble løslatt fra et fengsel. Jeg kommer endelig til å gjenforenes med min familie. Jeg kommer til å se dem igjen», sier Aisha i en uttalelse til BBC.

Måtte svømme i land

De første åra om bord på skipet , kom det representanter fra egyptiske havnemyndigheter med forsyninger til Aisha.

Dette endret seg med tida.

Skipets fortøyninger ble blåst vekk i en storm i mars i fjor, og skipet begynte å drive. Etter åtte kilometer grunnstøtte skipet, bare noen hundre meter fra land.

PÅ EGENHÅND: Siden mars 2020 er Aisha vært nødt til å selv svømme i land for å hente mat og vann. Foto: ITF / Privat
PÅ EGENHÅND: Siden mars 2020 er Aisha vært nødt til å selv svømme i land for å hente mat og vann. Foto: ITF / Privat Vis mer

Da ble Aisha virkelig overlatt til seg selv.

For å få mat og vann, og for å lade telefonen, måtte Aisha et par ganger i uka svømme til land og tilbake til skipet.

Over 250 tilfeller

Aishas situasjon er ikke unik.

BBC skriver at det er flere enn 250 tilfeller i verden akkurat nå, hvor et skips besetning er blitt overlatt til seg selv av både oppdragsgiver og rederi.

Bare i 2020 ble det rapportert om 85 slike tilfeller, dobbelt så mange som året før.

I den iranske havna Assuluyeh sultestreiker nå 19 besetningsmedlemmer om bord på skipet Ula, hvor de har vært fanget siden 2019 etter å ha blitt forlatt.

OVER BORD: Mye gikk tapt da dette skipet mistet nesten 2000 containere i Stillehavet 30. november 2020. Video: HIDEMURA Vis mer

- En kreftsvulst

Det er en praksis som må ta slutt, mener Mohamed Arrachedi, ITFs arabiske og iranske koordinator.

- Det er fullstendig uakseptabelt at det alltid er sjøfolk som er nødt til å betale den høye prisen det er å bli forlatt. Dette er en kreftsvulst i den maritime industrien, og praksisen må ta slutt, sier Arrachedi i ITFs pressemelding.

Selskapet som eier skipet MV Aman hevder de har forsøkt å hjelpe Aisha, men forteller til BBC at de har vært bundet på hender og føtter av det egyptiske rettsvesenet.

- Vi kan ikke tvinge en dommer til å fjerne et juridisk vergemål, sier en representant for selskapet til BBC.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer