Fant 500 meter høyt korallrev

Første gang på 120 år at man finner et nytt korallrev.

NYTT REV: Et 3D foto av det nyoppdagede korallrevet i Great Barrier Reef, tatt av undervannsroboten SuBastian. Foto: Schmidt Ocean Institute / NTB
NYTT REV: Et 3D foto av det nyoppdagede korallrevet i Great Barrier Reef, tatt av undervannsroboten SuBastian. Foto: Schmidt Ocean Institute / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Et digert nytt korallrev har blitt funnet i Great Barrier Reef, utenfor Australia.

Dette er første gang på over 120 år, at forskere har klart å finne et nytt korallrev. Revet er rundt 500 meter høyt, som vil si at det er høyere enn Empire State Building som er 381 meter høyt.

Ved hjelp av undervannsroboten, SuBastian, fant forskerne fra organisasjonen Schmidt Ocean Institute, revet 20. oktober, da de var på en ekspedisjon utenfor kysten nord i Queensland.

Foten av revet, som er formet som en slags kniv, ifølge CNN, er rundt 1,5 kilometer bred og når opp til 40 meter under havoverflaten.

Det nyoppdagede revet er bare ett av mange som utgjør Great Barrier Reef. Totalt er det oppdaget sju andre høye rev som ligger for seg selv i det samme området.

En av dem er revet ved Raine Island, som er kjent for å være et område der grønne havskilpadder går i land for å legge egg.

Overrasket

Robin Beaman var en av dem som ledet ekspedisjonen. Han sier til CNN at han ble overrasket da de oppdaget revet, og at det var stas å kunne se en 3D-modell av det ved hjelp av SuBastian.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer