NYOPPDAGELSE: Kentauren Chariklo med sine ringer, slik en kunstner ser dem for seg. Illustrasjon: L. Calçada / M. Kornmesser / Nick Risinger / ESOVis mer

Fant asteroide med ringer

Kom totalt overraskende på forskerne.

(Dagbladet): For første gang har astronomer funnet ringer rundt et himmellegeme mindre enn en planet. Det framgår av en ny rapport publisert i det prestisjetunge tidsskriftet Nature.

Fra før er det kjent at de store planetene Saturn, Uranus, Neptun og Jupiter har ringer - som består av diverste materie (is, stein, støv og annet) - i bane rundt planeten. Men nå kan vi altså føye asteroiden - eller rettere sagt kentauren (mellomting mellom asteroide og komet) - Chariklo til lista.

- Vi var ikke på jakt etter ringer og visste ikke at så små objekter som Chariklo hadde dem, sier forskningsleder Felipe Braga-Ribas ved Observatorio Nacional / MCTI i Rio de Janeiro ifølge nettsidene til Det europeiske sørobservatorium (ESO).

Formørkelse Chariklo har en diameter på ca. 250 km, og går i en ustabil bane mellom de store planetene i solsystemet. Ringene ble oppdaget under en observasjon av ei stjerne fra ESOs teleskop La Silla i Chile.

Stjerna ble formørket i noen sekunder, av Chariklo. Men forskerne registrerte også mindre formørkelser rett før og etter «hovedformørkelsen». Etter en rekke beregninger kom de fram til at kentauren måtte ha to ringer, med en bredde på henholdsvis 7 og 3 km - temmelig lite i kosmisk sammenheng.

Det er 9 km mellom de to ringene, som er døpt Oiapoque og Chui etter elver i Brasil. Astronomene tror materien i ringene de blir holdt på plass av små, ennå ikke oppdagede, måner som går i bane rundt Chariklo.

Vil lande på asteroide ESO er ikke sikre på hvordan ringene er dannet, men en teori er at de ble dannet av materie slynget løs etter en kollisjon mellom Chariklo og et annet objekt.

NÆR BAKKENIVÅ: Chariklos ringer slik de fortoner seg fra et punkt nær kentaurens overflate. I bakgrunnen skimtes den fjerne sola. Illustrasjon: L. Calçada / M. Kornmesser / Nick Risinger / ESO Vis mer

I seinere tid er mer og mer oppmerksomhet viet mindre himmellegemer fordi forskerne tror de kan bære på hint om hvordan f.eks. planetene, inkludert jorda, er dannet. Amerikanske Nasas Osiris-Rex-ekspedisjon innebærer å lande en romsonde på asteroide Bennu for å ta prøver med tilbake til jorda.

- Asteroider, kometer og andre relativt små himmellegemer er ikke lenger annenrangs borgere i solsystemet, sier Ed Beshore, en av lederne for Osiris-Rex, til CNN.

INNE FRA RINGENE: Utsikt mot Chariklo inne fra ringene. Illustrasjon: L. Calçada / M. Kornmesser / Nick Risinger / ESO Vis mer