MOTORHAVARI: Etterforskerne jobber nå med å identifisere hvilken fugleart som førte til at begge motorene på Airbus-maskinen sviktet like etter at flyet tok av fra New York. Foto: AP PHOTO/SCANPIX
MOTORHAVARI: Etterforskerne jobber nå med å identifisere hvilken fugleart som førte til at begge motorene på Airbus-maskinen sviktet like etter at flyet tok av fra New York. Foto: AP PHOTO/SCANPIXVis mer

Fant fuglerester og fjær i flymotorene

Nå kan du prøve deg på Hudson-nødlandingen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): En fugleflokk er den mest sannsynlig årsaken til motorhavari for US Airways Flight 1549, som med all hell nødlandet i Hudson-elva i New York 15. januar i år, bekrefter den amerikanske havarikommisjonen, ifølge BBC.

Kommisjonen offentliggjorde i går den foreløpige konklusjonen av sin etterforsking av flyhavariet.

Luktet brent fugl
Flymaskinen, med 150 passasjerer og 5 besetningsmedlemmer ombord, hadde akkurat tatt av fra La Guardia-flyplassen i New York, da pilotene meldte om fullt motorhavari.

- Rolig utad, men kaos inni meg

Noen minutter senere brakte de flyet trygt ned på vannflaten i Hudson-elva som renner gjennom New York.

Nærmere 80 personer måtte ha medisinsk behandling etter nødlandingen, men ingen kom alvorlig til skade.

Både kabinbesetningen og passasjerne har fortalt at de observerte en fugleflokk i flyets bane like før motorene døde.

- Cockpitvinduet var plutselig fullt av fugler, har flyets kaptein, Chesley B. Sullenberger, tidligere fortalt til kommisjonen.

Flyet lå da på 3000 fot (omkring 915 meter) og holdt en hastighet på cirka 400 kilometer i timen.

Sullenberger og hans medpilot Jeffrey B. Skiles kjente også en sterk lukt i kabinen.

- Det luktet brent fugl, skal han ha bemerket, ifølge lydloggen som dokumenterer kommunikasjonen mellom cockpiten og kontrolltårnet i minuttene før nødlandingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motoren falt av
Pilotenes historie bekreftes av funnene gjort i begge motorene.

Smithsonian Institute i Washington jobber nå med å analysere hvilken art de ulykksalige fulgene tilhører.

Det har vært antydet at dette kunne være kanadagjess, som også tidligere har skapt problemer på flyplassen.

Flymaskinen hadde et mindre problem med en temperatursensor i en av motorene to dager før ulykken.

Sensoren ble skiftet ut og motorene fungerte som de skulle fram til Sullenberger meldte om fugleflokken i flyets bane.

FANT FJÆR: Havarikommisjonen oppdaget både fjær og tegn på at fugler hadde flydd inn i motorene på Airbus-maskinen, like før flyet mistet motorkraft. Foto: AFP PHOTO/SCANPIX
FANT FJÆR: Havarikommisjonen oppdaget både fjær og tegn på at fugler hadde flydd inn i motorene på Airbus-maskinen, like før flyet mistet motorkraft. Foto: AFP PHOTO/SCANPIX Vis mer

Informasjonen fra de svarte boksene, samt flyets hjerne, som ble fisket ut av Hudson noen dager etter ulykken, viser at begge motorene døde omtrent samtidig, like etter kapteinens observasjon av fuglene.

Det er også mulig å høre lyden av noe som mest sannsynlig er fuglenes kollisjon med flykroppen.

Den høyre motoren ble sittende fast på flykroppen under nødlandingen.

Den venstre motoren ble revet av og ble hentet opp fra elvebunnen.

Intervjukrøll
Flyets kaptein, kjærlig omdøpt til «Sully», har oppnådd en vanvittig heltestatus i USA. Han har blitt hedret av blant annet Obama, New Yorks-borgermester Michael Bloomberg og innbyggerne i sin hjemby.

Det første offisielle intervjuet med ham kommer på lørdag, i CBS' aktualitetsprogram «60 Minutes».

Sullenberger var først ventet hos en konkurrende kanal, NBC, men opptreden ble avlyst i siste liten.

Den amerikanske pilotforeningen hadde angivelig motsatt seg at kapteinen uttalte seg, mens etterforskningen pågikk.

Denne forklaringen var det imidlertid ikke mange som trodde på.

Onde tunger hvisker at CBS fristet med både bok- og filmkontrakt, det siste gjennom søsterselskapet Paramount, for å få piloten og flyselskapet til å bytte kanal.

Heltespill
Landingen har allerede rukket å få et eget gratisspill, «Hero of the Hudson», der du selv kan forsøke deg på vannlandingen.

Det enkle nettspillet har fått blandede mottakelser, ifølge CNET.

Enkelte har naturlig nok reagert på at noen velgger å lage underholdning av en såpass dramatisk hendelse.

Spillets skapere, Orb Games, som holder til i Kiev, Ukraina, blåser av denne kritikken.

- Vi har forståelse for at enkelte synes det er hjerteløst å lage et slikt spill. Men vi tenker annerledes, framholder Andrey Sharanevich, Orb Games' direktør til CNET, og utdyper:

HYLLES: Ukene etter nødlandingen har vært den reneste paradeferden for flyets kaptein Chesley B. Sullenberger. Her er han avbildet sammen med kona Lori under en seremoni til ære for ham i hjembyen San Fransisco. Mer enn 3000 mennesker møtte opp for å hylle sin helt. Foto: EPA/SCANPIX
HYLLES: Ukene etter nødlandingen har vært den reneste paradeferden for flyets kaptein Chesley B. Sullenberger. Her er han avbildet sammen med kona Lori under en seremoni til ære for ham i hjembyen San Fransisco. Mer enn 3000 mennesker møtte opp for å hylle sin helt. Foto: EPA/SCANPIX Vis mer

- Vi ville lage et spill som var veldig positivt og som skal gi deg håp. Vi har med vilje gjort det veldig enkelt å gjennomføre en vellykket landing, slik at spillet handler om miraklet og ikke tragedien.

FORTELLER SIN HISTORIE: Katie Couric fra «60 Minutes» fikk det første intervjuet med pilotene og kabinbesetningen på Flight 1549. Programmet sendes i USA på lørdag.  Foto: AP PHOTO/SCANPIX
FORTELLER SIN HISTORIE: Katie Couric fra «60 Minutes» fikk det første intervjuet med pilotene og kabinbesetningen på Flight 1549. Programmet sendes i USA på lørdag. Foto: AP PHOTO/SCANPIX Vis mer