- IKKE INHABIL: Jonas Gahr Støre mener at en habilitetsvurdering ikke bar nødvendig. - UD har aldri bevilget økonomisk støtte til Tschudi Shipping Company, sier Støre.  Foto: Melisa Fajkovic / Dagbladet
- IKKE INHABIL: Jonas Gahr Støre mener at en habilitetsvurdering ikke bar nødvendig. - UD har aldri bevilget økonomisk støtte til Tschudi Shipping Company, sier Støre. Foto: Melisa Fajkovic / DagbladetVis mer

- Fant ikke behov for habilitetsvurdering

Men Jonas Gahr Støre bekrefter at han og redermilliardær Felix Tschudi er gamle bekjente.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Fra søknaden om millionstøtte til etablering av senteret i Kirkenes, inkluderte saksbehandling gjennom helga, går det bare fire dager til utenriksminister Jonas Gahr Støre slår fast at hans departementet går inn med seks millioner kroner.

Her er spørsmålene Dagbladet stilte Jonas Gahr Støre, som bare ville svare på e-post.
- Hvordan vil du karakterisere ditt forhold til Felix Tschudi?

- Felix Tschudi og jeg er gamle bekjente, han gikk i min parallellklasse opp gjennom grunnskolen og vi var ett år på befalskolen sammen på Sjøkrigskolen. Som bekjente har vi hatt omgang opp gjennom årene og treffes fra tid til annen i en bredere vennekrets.

- Hvorfor vurderte du aldri din habilitet overfor Felix Tschudi, som eier Tschudi Shipping Company, med hensyn til millionbevilgningen til stiftelsen Centre for High North Logistics, gitt at;

- Tschudi Shipping Company er partner og initiativtaker til prosjektet — noe som går klart fram av søknaden, han er styreleder i stiftelsen, og Tschudi Shipping Company har investert tungt i havneanlegg og gruver i Kirkenes, og har mye å tjene på en generell oppsving i næringslivet i Nordområdene/Barentsregionen?

- Denne saken var ikke av en slik karakter at jeg fant behov for å vurdere min habilitet i forhold til mitt bekjentskap med Felix Tschudi. UD har aldri bevilget økonomisk støtte til Tschudi Shipping Company. I forbindelse med opprettelsen av Senter for nordområdelogistikk innvilget UD gjennom Barents 2020-ordningen en søknad fra Rederiforbundet. UDs støtte ble overført til Nordområdesenteret ved daværende Høyskolen i Bodø, som administrator for prosjektet. Senteret ble et privat offentlig samarbeid og det var et mål for UD at midler fra Barents 2020 også kunne bidra til å utløse private midler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Felix Tschudi bekrefter for øvrig at dere er venner, og sier til oss at dere blant annet har diskutert tema omkring nordområdesatsingen. Hva er din kommentar til det?

- Felix Tschudi har gjennom mange år vært engasjert med næringsvirksomhet og annen aktivitet i nordområdene, og han er en av veldig mange jeg har diskutert nordområdesatsing med.

- Daværende spesialrådgiver Jostein Mykletun sendte søknaden om støtte videre i systemet etter kun to dager, på en søndag. Han går langt i å si at søknaden vil bli innvilget (gjengitt nederst i mailen), og bare fire dager etter søknaden var mottatt røper du selv nyheten under et foredrag på Handelshøgskolen i Bodø. Hvorfor ble avgjørelsen tatt så raskt?

- Beslutningen om å støtte Senter for nordområdelogistikk med såkornmidler ble behandlet på vanlig måte i departementet og det tok en måned fra vi mottok den formelle søknaden fra Rederiforbundet til et formelt tilsagn ble gitt. Gjennom høsten 2008 var det flere møter mellom Nordområdeprosjektet i UD og representanter for næringen og andre hvor ideen om et slikt senter ble drøftet. Barents 2020 hadde og har til hensikt å bidra til å tette kunnskapshull, og utfordringer knyttet til økt skipsfart og nye seilingsleder har de siste årene vært et viktig område. Da søknaden om støtte til prosjektet ble sent fra Rederiforbundet til UD i begynnelsen av oktober 2008, konkluderte vi med at prosjektet falt innenfor et av nordområdesatatsingens hovedområder. Derfor var det naturlig for meg å signalisere at vi var positivt innstilt til prosjektet da jeg var i Bodø i oktober 2008.