Fant ikke fram til gutt (4) med hjertestans

Ambulansen ble 16 minutter forsinket. Klarte ikke redde gutten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det er varslet full oppvask etter at en fireåring fra Aurskog-Høland døde i går etter at en ambulanse som rykket ut ble 16 minutter forsinket. Da de kom fram sto ikke guttens liv til å redde.

Avdelingssjef Rune Larsen ved Akuttmedisinsk Kommunikasjonssentral (AMK) ved Ullevål universitetssykehus ser svært alvorlig på saken.

-Vi fant ikke riktig adresse, verken i det digitale kartverket eller i kartboken. Det er uholdbart, sier Larsen til Romerikes Blad.

Ifølge Larsen ville trolig utrykningen tatt under halve tiden dersom AMK-sentralens kartverk hadde vært oppdatert, men han kan ikke svare på om det ville vært tidsnok til å redde den lille gutten som hadde hjertestans.

-Det er det umulig for meg å si noe om. Bare videre undersøkelser kan muligens gi svar på det, sier Larsen til Romerikes Blad. Ambulansen fra Bjørkelangen brukte i alt 16 minutter før den var framme på riktig sted..

Også telefonsvikt

Også telefonmarkeringen sviktet under utrykningen. De pårørende fikk beskjed om å ringe Akuttmedisinsk Kommunikasjonssentral via en fasttelefon for å forsøke oppklare hvor gutten befant seg. Vanligvis vil da sentralen se nøyaktig hvor oppringningen kommer fra, men i dette tilfellet viste kartmarkeringen et helt annet sted nesten en mil unna. Både ambulanse, legehelikopter og den lokale vaktlegen lette på det tidspunktet etter den riktige adressen uten å finne fram.

Avvik innmeldt

Foto fra Google Earth
Foto fra Google Earth Vis mer

Larsen bekrefter at heller ikke telefonmarkeringen hjalp dem. Mandag meldte han avvikene inn til IT-avdelingen på Ullevål universitetssykehus.

-Vi har meldt inn to avvik: Det ene er at vi ikke fant riktig adresse, verken i det digitale kartverket eller kartboken. Det andre er at fasttelefonen som det ble ringt fra ga et uriktig anslag på kartet vårt, sier han til Romerikes Blad.

Veien hvor fireåringen bodde skiftet navn tidligere i år, og det nye navnet finnes i dag ikke i kartverket Akuttmedisinsk Kommunikasjonssentral bruker.

Ikke godt nok

Det er IT-avdelingen ved Ullevål universitetssykehus som har det øverste ansvaret for innkjøp av karttjenestene.

Assisterende IT-direktør Jan Ryland ved Ullevål universitetssykehus sier at han på bakgrunn av gårsdagens episode vil ha en fullstendig gjennomgang av hele karttjenesten.

-Her er det svært alvorlige avvik. Vi må få full klarhet i hvordan dette kunne skje, og finne løsninger som gjør at dette ikke skjer igjen.

Rydland sier at nødetatene ønsker seg en ordning der kartene blir oppdatert daglig. -Det er i alle fall ikke bra nok slik det er i dag, sier IT-direktøren til Romerikes Blad.

Fant ikke fram til gutt (4) med hjertestans

Ressursmangel

-Nye adresser i eksisterende veier oppdateres fire ganger i året. Annen informasjon, som i dette tilfellet skifte av veinavn, oppdateres bare to ganger hvert år, bekrefter informasjonsdirektør Åge Hadler i Statens kartverk som leverer grunnlagsmaterialet for de elektroniske kartene i Norge.

-Vi ser i dette tilfellet et uheldig utslag av et problem vi er klar over, men det handler mye om ressurser. Statens kartverk har gått på sparebluss de siste årene, etter nedskjæringer og omstillinger, sier han.

Ifølge Hadler vil Statens kartverk nå jobbe for hyppigere oppdateringer:

-Vi er nødt til å prioritere å løse denne situasjonen. Ambulansetjenesten blir mer og mer avhengig av informasjonen fra oss, sier han til Romerikes Blad.