HELIKOPTERULYKKEN: Havarkomisjonen konkluderer med at det tekniske feil ikke var årsaken til helikopterstyrten i Horten i Januar.
Foto: Peder Gjersøe / SCANPIX .
HELIKOPTERULYKKEN: Havarkomisjonen konkluderer med at det tekniske feil ikke var årsaken til helikopterstyrten i Horten i Januar. Foto: Peder Gjersøe / SCANPIX .Vis mer

Fant ikke tekniske feil etter helikopterstyrten i Horten

Alle de fire om bord omkom i ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||  Havarikommisjonen konkluderer foreløpig med at tekniske feil ikke var årsaken til at et helikopter styrtet i Oslofjorden i januar.  Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) la mandag fram sin foreløpige rapport etter at et helikopter av typen Robinson R44 Astro styrtet i Oslofjorden like utenfor Horten 27. januar i år.
- Det er så langt ikke funnet tekniske feil ved helikopteret som kan ha utløst ulykken, skriver Havarikommisjonen.

De skriver at helikopteret trolig var litt for tungt lastet da det tok av. Grunnet drivstofforbruk antas vekten å ha vært omtrent på det godkjente da det styrtet, men vekten kan allikevel ha hatt betydning.

Små marginer
 - Ytelsesmarginene er små dersom et fullastet helikopter av denne typen stopper i hover i 700 fots høyde under de forhold som eksisterte. Det blir lite reservekapasitet i lave hastigheter til manøvrering, som kan bli nødvendig for eksempel i en formasjon eller på grunn av dårlige visuelle referanser, heter det i rapporten

Helikopteret, med kjennemerket LN-OCV, fraktet sammen med et annet helikopter (LN-OBE) ansatte i et eventbyrå tilbake til Oslo da de møtte lav havtåke og dårlig sikt ved Horten. De prøvde først å redusere høyden, men piloten på LN-OBE innså at det ikke gikk an å fly under tåkebanken. Piloten klatret dermed til 1.000 fot, mens det andre helikopteret ble liggende anslagsvis 300 fot lavere.
- De ombordværende i LN-OBE ble vitner til at LN-OCV tilsynelatende ble ustabilt før det gjorde en brå bevegelse nedover med nesen og nesten umiddelbart begynte å spinne til høyre om hovedrotoraksen. Fartøysjefen i LN-OBE sendte instinktivt ut en advarsel over radio: «pass på!» skriver SHT. Uidentifiserte objekter

Ulykkeshelikopteret var ikke inne i tåkebeltet, men værsituasjonen gjorde sikten dårlig. Det er foreløpig ingenting som tyder på at noen deler av motoren har sluttet å fungere før helikopteret traff vannet. - Det faktum at et tilsvarende helikopter fløy i samme forhold uten å registrere noe unormalt, tyder på at forgasserising eller annen form for ising ikke var et problem, heter det i rapporten. Vitnene i det andre helikopteret så imidlertid to objekter falle fra helikopteret før styrten, men det er ikke avdekket hva dette var. De fire som omkom i ulykken var pilot Haakon Hassel Bergerud, Dilling, 34 år, Frode André Bjørkli, Oslo, 31 år, Nikolai Bleness, Oslo, 41 år og Beate Tangstrøm Rutledal, Oslo, 28 år.

(NTB)